ZARZĄDZENIE Dyrektora Szkoły nr13/2020/2021

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
15 stycznia 2021

ZARZĄDZENIE nr13/2020/2021

Dyrektora Szkoły Podstawowej nr 18 w Jaworznie

z dnia 15 stycznia2021 r.

w sprawie aktualizacji zasad regulujących sposób i tryb realizacji zadań szkoły

począwszy od 18 stycznia 2021 r.

 

Na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 5 listopada 2020r. zmieniającego rozporządzenie z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. z 2020r. poz.493, 1394, 1870) oraz Wytycznych MEiN, MZ i GISdla klas I-III szkół podstawowych z dnia 11 stycznia 2021r., Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 18 w Jaworznie, w celuaktualizacji., wprowadza zaktualizowane, w stosunku do obowiązujących przed świętami i feriami,zasady regulujące sposób i tryb realizacji zadań szkoły od 18 stycznia 2021r.:

 §1

Zasady ogólne

  1. Nauka dla uczniów klas I-III szkół podstawowych odbywać się będzie stacjonarnie na terenie szkoły z zachowaniem dotychczasowego planu lekcji, długości i rozkładu przerw, podczas których ogranicza się do minimum kontakty pomiędzy klasami.

 

  1. Zgodnie z pkt 11 Wytycznych MEiN, MZ i GISdla klas I-III szkół podstawowych z dnia 11 stycznia 2021r.obowiązuje ogólna zasada – każda klasa nie ma możliwości kontaktu lub ma ograniczony do minimum kontakt z pozostałymi klasami przebywającymi w szkole.
  2. Jedna klasa przebywa w wyznaczonej i stałej sali lekcyjnej (pkt 13 w/w Wytycznych). – Załącznik nr 1 .
  3. Dla każdej klasy I-III ustala się indywidualnie(pkt 12 w/w Wytycznych)–Załączniknr 1,m.in.:
  • godziny przychodzenia i wychodzenia ze szkoły,
  • wejście (A lub B), którym dzieci z danej klasy wchodzą i wychodzą ze szkoły,
  • czas korzystania z przerw (obowiązuje dotychczasowy),
  • czas korzystania z sali gimnastycznej na zajęciach wychowania fizycznego),
  • czas korzystania ze stołówki szkolnej.

 

5.Nauka dla uczniów klas IV-VIII odbywać się będzie nadal w systemie zdalnym,z wykorzystaniem metod i technik  kształcenia  na  odległość i uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,wramach dotychczasowego tygodniowego harmonogramu zajęć.

  1. W systemie zdalnymobowiązuje ta sama co dotychczas kolejnośći czas rozpoczęcia zajęć, a przerwy będą mieć miejsce po każdej lekcji.

7.Dzienny rozkład zajęć, zgodny z ramowym planem nauczania,uwzględnia możliwość realizacji podstawy programowej, a także możliwości psychofizyczne ucznia, etap nauczania oraz ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć.

§2

Technologie informacyjno-komunikacyjne wykorzystywane do realizacji zajęć

i organizacja zajęć w ramach nauczania zdalnego

 

  1. Kształcenie zdalne nauczyciele realizują z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość:
  • platformy edukacyjnej Office 365 i dostępnych tam aplikacji, zwłaszcza aplikacji MS Teams umożliwiającej prowadzenie wideolekcji;
  • narzędzi dziennika elektronicznego Librus;
  • innych materiałów przygotowanych bądź wskazanych przez nauczyciela;
  • zaangażowania uczniów – ukierunkowanego przez nauczyciela, potwierdzającego zapoznanie się ze wskazanym materiałem i dającego podstawę do oceny ich pracy.

 

  1. Na każdą 45-minutowąlekcję prowadzoną w systemie zdalnym składają się zajęcia on-line w czasie rzeczywistym oraz praca samodzielna ucznia w czasie rzeczywistym lub odroczonym.
  2. Za organizację lekcji odpowiedzialny jest nauczyciel, który decyduje o czasie trwania w/w  części lekcji mając na uwadze bezpieczeństwo i higienę pracy na komputerze. Praca on-line na platformie MsTeams  w trakcie jednej lekcji nie powinna przekraczać 30 minut.

 

  1. W miarę możliwości lekcje w ramach nauczania zdalnego organizowane będą tak, żeby uczniowie mogli wcześniej przygotować się do odpowiedzi realizując zadaną część materiału i wypowiedzieć się w czasie zajęć. Nauczyciel może podzielić pracę pomiędzy mniejsze zespoły i następnie weryfikować sposób opracowania materiału (tego rodzaju aktywność może podlegać ocenie).

 

  1. Przestrzega się zasad bezpiecznego i kulturalnego udziału w wideolekcjach na platformie Ms Teams, m.in.:
  • wyłącznie nauczyciel jest organizatorem zajęć, który decyduje o udziale w wideolekcji/ spotkaniu wybranych osób, stąd niemożliwe jest dołączanie do spotkania innych osób bez wiedzy i zgody nauczyciela, blokowanie czy usuwanie uczestników spotkania, emitowanie niepożądanych materiałów, itp.;
  • niedostępne są opcje wstawiania gifów, nagrywania zajęć czy robienia zdjęć przez uczniów - bez zgody nauczyciela;
  • uczeń nie możliwości modyfikowania, tj. usuwania, wprowadzania zmian, itp. w wiadomościach już zapisanych, np. na czacie, w nazwach kanałów (przedmiotów), itp.;
  • uczniowie powinni posiadać kamerki internetowe, które włączają podczas spotkania on-line oraz mikrofony, które włączają tylko na prośbę nauczyciela.

UWAGA:W czasie odpowiedzi ustnej czy sprawdzianu uczeń może zostać poproszony przez nauczyciela o udostępnienie ekranu swojego komputera w całości, aby było widać, np. czy nie korzysta z innych otwartych równolegle aplikacji, pomocy osób trzecich.

 

  1. W czasie lekcji zdalnej uczeń ma obowiązek posiadania podręczników, zeszytu oraz innych wymaganych przyborów i materiałów. Przygotowanie do zajęć może podlegać sprawdzeniu i skutkować uwagą z zachowania, a nawet oceną niedostateczną, jeśli zadanie w zeszycie przedmiotowym lub zeszycie ćwiczeń podlegało ocenie.

 

  1. Nauczyciele umieszczają materiały do lekcji, zadania domowe, zadania dodatkowe, itp. na platformie Teams (szczegóły uzgodni z uczniami każdy nauczyciel przedmiotu).

UWAGA: W okresie testowania platformy Teams (1-2 tygodnie) możliwe jest również przekazywanie w/w materiałów czy informacji przez dziennik Librus.

 

  1. W czasie zajęć on-line uczeń koncentruje się na tym, co dzieje się na zajęciach. Jest zobowiązany do kulturalnego zachowania się w stosunku do nauczyciela, jak również koleżanek i kolegów.
  2. Nauczyciele przedmiotów zapewniają uczniom raz w tygodniu możliwość zdalnych konsultacji przedmiotowych – w godzinach podanych przez nauczyciela przedmiotu.

 

§3

Kontrola frekwencji podczas zdalnegonauczania (ZN)

  1. Obecność uczniów na zajęciach on-line, podobnie jak na zajęciach stacjonarnych w szkole, jest obowiązkowa i podlega kontroli w czasie rzeczywistym. Nauczyciel ma prawo do kontroli obecności w dowolnym momencie zajęć.

 

  1. W przypadku konieczności opuszczenia lekcji na krótki moment, uczeń zgłasza ten fakt

 

  1. Stwierdzenie nieobecności ucznia na lekcji on-line lub jej części skutkuje wpisaniem mu nieobecności na tej lekcji do dziennika elektronicznego.

 

  1. Rodzic ucznia zobowiązany jest do usprawiedliwienia każdej nieobecności dziecka na lekcji –należy przesłać usprawiedliwienie - jak w przypadku nieobecności w szkole. Uczeń zobowiązany jest do uzupełnienia lekcji oraz do wykonania zadania domowego.

 

  1. O ewentualnych problemach z zalogowaniem się na platformie, skutkujących nieobecnością na lekcji on-line, uczeń każdorazowo powinien powiadomić nauczyciela prowadzącego lekcję i wychowawcę klasy, a następnie potwierdzić zapoznanie się z materiałem na lekcji w sposób wskazany przez nauczyciela, np. poprzez odesłanie wykonanych zadań.

 

  1. O poważnych problemach technicznych związanych z dostępnością Internetu czy brakiem sprawnego sprzętu - rodzic ucznia powinien w trybie pilnym poinformować wychowawcęklasy ze względu na konieczność zorganizowania zajęć zdalnych dla ucznia w inny sposób, np. na terenie szkoły.

 

§4

Ocenianie podczas nauczania zdalnego (ZN)

  1. Nauczyciel zobowiązany jest do monitorowania i oceniania postępów w nauce ucznia oraz przekazywania uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych zgodnie z zapisami zawartymi w Statucie szkoły, wymaganiach edukacyjnych i umowie przedmiotowej - z uwzględnieniem specyfiki kształcenia na odległość.

 

  1. W okresie nauczania zdalnego obowiązują zasady wewnątrzszkolnego oceniania (WZO) zawarte w Statucie Szkoły i dookreślone w Przedmiotowych Zasadach Oceniania (PZO). Jeśli zachodzi taka potrzeba, w/w zasady mogą być zmodyfikowane na okoliczność ZN.

 

  1. Oprócz tradycyjnych form oceniania dopuszcza się także formy właściwe dla rzeczywistości on-line, takie jak np.:
  • sprawdziany, kartkówki, testy, quizy online,
  • odpowiedzi ustne online,
  • zadaniaprojekty, prezentacje multimedialne wykonane samodzielnie w domu,
  • udział w dyskusjach online,
  • zdjęcia wykonanych przez siebie prac manualnych, modeli, projektów itp.,
  • efekty pracy na różnych portalach społecznościowych pod kierunkiem nauczyciela,
  • prowadzenie bloga przedmiotowego,
  • udział w szkoleniach, konkursach on-line potwierdzony stosownym certyfikatem.

 

  1. Wszelkie prace pisemne, które wymagają korekty i pisemnego komentarza nauczyciela, powinny być przesyłane przez uczniów w postaci plików edytowalnych (docx, doc, odt) chyba, że Prowadzący zajęcia zdecyduje inaczej.

 

  1. Nie każda przesłana praca pisemna musi zostać przez nauczyciela oceniona i Nauczyciel nie ma też obowiązku każdorazowego potwierdzenia odbioru pracy.

 

  1. Zaangażowanie ucznia podczas zajęć on-line jest obowiązkowe i może podlegać ocenie zarówno w obszarze wiedzy (aktywność, praca podczas zajęć), jak i zachowania.

 

  1. Aktywność ucznia w czasie zajęć jest ważną składową jego oceny półrocznej i rocznej.

 

  1. Wprzypadku klasyfikacji zdalnej, obowiązują te same przepisy prawa, co  w przypadku klasyfikacji przeprowadzanej na terenie szkoły.

 

§5

Sposoby kontaktu wychowawcy i nauczycieli  z rodzicami i uczniami podczas ZN

  1. W sytuacji nauczania zdalnego oficjalna komunikacja pomiędzy uczniami i rodzicami a wychowawcą, nauczycielami i DyrektoremSzkoły odbywa się przy użyciu dziennika elektronicznego Librus oraz platformy MsTeams. Uczniowie zobowiązani są  do regularnego odczytywania wiadomości od w/w pracowników Szkoły zamieszczanych na tych platformach.

 

  1. Wychowawcy w czasie trwania trybu zdalnego są zobowiązani do utrzymywania stałego kontaktu z rodzicami. Na bieżąco przekazują rodzicom wiadomości dotyczące procesu nauczania, oraz inne istotne sprawy związane z uczniem.

 

  1. Podstawowym kanałem informacyjnym wychowawcy z rodzicami jest dziennik elektroniczny Librus (jak wyżej) lub kanał na platformie Teams; w wyjątkowych przypadkach - inny sposób uzgodniony bezpośrednio z rodzicem. W razie potrzeby, wychowawca może również zorganizować spotkanie z rodzicami on-line na platformie Ms Teams.

 

  1. Rodzice mogą wysyłać informacje, zapytania, itp. do wychowawcy, dyrektora szkoły lub nauczycieli przez dziennik Librus, a pracownicy odpowiadają na maile po zapoznaniu się - tak szybko jak jest to możliwe.
  2. Rodzice uczniów mają możliwość kontaktu z wychowawcą lub nauczycielami przedmiotówprzez Teamsw środy,w godz. 17.00 - 18.00 - po wcześniejszym (min. dzień wcześniej) zgłoszeniu nauczycielowi chęci spotkania i uzgodnieniu kanału komunikacji na Teams.
  3. Rodzice są zobowiązani do ścisłej współpracy z wychowawcą, nauczycielami i dyrektorem szkoły oraz do systematycznego monitorowania informacji przekazywanych przez dziennik elektroniczny (Ogłoszenia, Wiadomości, Kalendarz).

 

§6

Zasady dotyczące organizacji kształcenia specjalnego, zajęć z zakresu pomocy psychologiczno- pedagogicznej i innych zajęć pozalekcyjnych

 

  1. Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz rewalidacyjne są realizowane zgodnie z tygodniowym przydziałem zajęć.
  2. W przypadku uczniów klas I-III zajęcia wymienione w pkt 1 prowadzone są w formie stacjonarnej.
  3. Nauczyciele realizujący zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej i zajęcia rewalidacyjne w klasach IV-VIII, prowadzą je z wykorzystaniem platformy Ms Teams; przygotowują materiały i zamieszczają je na w/w platformie edukacyjnej na zasadach ogólnych.
  4. Nauczyciele świadczą także bieżącą pomoc psychologiczno-pedagogiczną podczas zajęć stacjonarnych i zdalnych.
  5. Regularnie, zgodnie z dotychczasowym planem, prowadzone są także zajęcia kół zainteresowań rozwijające kreatywność i samodzielność uczniów.
  6. Zajęcia pozalekcyjne odbywają się na terenie szkoły po zakończeniu pracy stacjonarnej klas I-III, z zachowaniem ograniczeń, zakazów i nakazów przeciwepidemicznych. Po ich zakończeniu konieczne jest mycie i dezynfekcja powierzchni dotykanych oraz dokładne wietrzenie sali.
  7. W miarę możliwości, zajęcia pozalekcyjne organizuje się w małych grupach, zwłaszcza, gdy uczęszczają na nie uczniowie z różnych klas.

 

§7

Zasady dotyczące organizacji pracy świetlicy i biblioteki szkolnej

  1. Świetlica szkolna pracuje w dotychczasowych godzinach pracy, tj. od 7.00 - 16.00.

 

  1. Zasady organizacji pracy świetlicy szkolnej reguluje zaktualizowany Regulamin pracy świetlicy szkolnej w Szkole Podstawowej nr 18 w Jaworzniew warunkach zagrożenia epidemią Covid-19 – aktualizacja od 18 stycznia 2021r. - Załącznik nr 2.

 

  1. Zasady organizacji pracy świetlicy szkolnej reguluje zaktualizowany Regulaminpracy świetlicy szkolnej w Szkole Podstawowej nr 18 w Jaworzniew warunkach zagrożenia epidemią Covid-19 – aktualizacja od 18 stycznia 2021r. - Załącznik nr 3.

 

§8

 

 Zapewnienie warunków do prowadzenia zajęć przez nauczycieli

 

  1. Nauczyciele klas I-III prowadzą nauczanie stacjonarne - na terenie szkoły.
  2. Nauczyciele klas IV-VIII mogą prowadzić zdalne nauczanie na terenie szkoły, jeżeli w miejscu zamieszkania występują przeszkody organizacyjne uniemożliwiające prowadzenie efektywnego nauczania zdalnego.
  3. Nauczyciele prowadzą zdalne nauczanie ze swoich domów, jeśli posiadają sprzęt i odpowiednie warunki, umożliwiającego jego bezpieczną realizację, co potwierdzają na piśmie - Załącznik 2 Oświadczenie nauczyciela.
  4. W przypadku, gdy nauczyciel nie dysponuje odpowiednim sprzętem lub warunkami domowymi, niezwłocznie informuje o tym fakcie dyrektora szkoły, który zapewnia sprzęt służbowy do prowadzenia zajęć na terenie szkoły lub w ramach możliwości - udostępni sprzęt służbowy do użytkowania w warunkach domowych.
  5. W trakcie nauczania zdalnego, nauczyciele ponoszą odpowiedzialność za bezpieczeństwo danych osobowych uczniów, rodziców, innych nauczycieli oraz pracowników szkoły, które gromadzą i są zobowiązani do przestrzegania procedur określonych w polityce ochrony danych osobowych.
  6. Nauczyciele świetlicy, pedagog szkolny, nauczyciel biblioteki, nauczyciel wspomagający kształcenie świadczą pracę na terenie szkoły dla klas I-III lub/i zdalnie– dla klas IV-VIII według planu uzgodnionego z dyrektorem szkoły - w zależności od bieżących potrzeb, zapewniając m. in. opiekęnad uczniami realizującymi nauczanie zdalne na terenie Szkoły. Przygotowują również materiały dla uczniów i zamieszczają je na platformie edukacyjnej Ms Teams lub przez dziennik elektroniczny Librus.

 

§9

 

 Zapewnienie  ósmoklasistom  jak najlepszych warunków przygotowania się do egzaminu

Dyrektor szkoły umożliwia ósmoklasistom w razie potrzeby konsultacje indywidualne lub w małych grupach, zdalne lub na terenie szkoły z nauczycielami prowadzącymi zajęcia edukacyjne z przedmiotów egzaminacyjnych - po wcześniejszym  uzgodnieniu z nauczycielem  czasu i miejsca spotkania.

§10

Wszystkie działania podejmowane w ramach czasu pracy stosownie do stanowiska są dokumentowane w dzienniku Librus  lub dziennikach zajęć pozalekcyjnych.

                                                                  

§11

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 18stycznia 2021r. Traci ważność poprzednie zarządzenie Dyrektora Szkoły z  dnia 9 listopada 2020 r.

 

 

            Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 18 w Jaworznie,

mgr Anna Hassa