ZARZĄDZENIE Dyrektora Szkoły nr13/2020/2021
ZARZĄDZENIE nr13/2020/2021
Dyrektora Szkoły Podstawowej nr 18 w Jaworznie
z dnia 15 stycznia2021 r.
w sprawie aktualizacji zasad regulujących sposób i tryb realizacji zadań szkoły
począwszy od 18 stycznia 2021 r.
Na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 5 listopada 2020r. zmieniającego rozporządzenie z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. z 2020r. poz.493, 1394, 1870) oraz Wytycznych MEiN, MZ i GISdla klas I-III szkół podstawowych z dnia 11 stycznia 2021r., Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 18 w Jaworznie, w celuaktualizacji., wprowadza zaktualizowane, w stosunku do obowiązujących przed świętami i feriami,zasady regulujące sposób i tryb realizacji zadań szkoły od 18 stycznia 2021r.:
§1
Zasady ogólne
- Nauka dla uczniów klas I-III szkół podstawowych odbywać się będzie stacjonarnie na terenie szkoły z zachowaniem dotychczasowego planu lekcji, długości i rozkładu przerw, podczas których ogranicza się do minimum kontakty pomiędzy klasami.
- Zgodnie z pkt 11 Wytycznych MEiN, MZ i GISdla klas I-III szkół podstawowych z dnia 11 stycznia 2021r.obowiązuje ogólna zasada – każda klasa nie ma możliwości kontaktu lub ma ograniczony do minimum kontakt z pozostałymi klasami przebywającymi w szkole.
- Jedna klasa przebywa w wyznaczonej i stałej sali lekcyjnej (pkt 13 w/w Wytycznych). – Załącznik nr 1 .
- Dla każdej klasy I-III ustala się indywidualnie(pkt 12 w/w Wytycznych)–Załączniknr 1,m.in.:
- godziny przychodzenia i wychodzenia ze szkoły,
- wejście (A lub B), którym dzieci z danej klasy wchodzą i wychodzą ze szkoły,
- czas korzystania z przerw (obowiązuje dotychczasowy),
- czas korzystania z sali gimnastycznej na zajęciach wychowania fizycznego),
- czas korzystania ze stołówki szkolnej.
5.Nauka dla uczniów klas IV-VIII odbywać się będzie nadal w systemie zdalnym,z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość i uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,wramach dotychczasowego tygodniowego harmonogramu zajęć.
- W systemie zdalnymobowiązuje ta sama co dotychczas kolejnośći czas rozpoczęcia zajęć, a przerwy będą mieć miejsce po każdej lekcji.
7.Dzienny rozkład zajęć, zgodny z ramowym planem nauczania,uwzględnia możliwość realizacji podstawy programowej, a także możliwości psychofizyczne ucznia, etap nauczania oraz ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć.
§2
Technologie informacyjno-komunikacyjne wykorzystywane do realizacji zajęć
i organizacja zajęć w ramach nauczania zdalnego
- Kształcenie zdalne nauczyciele realizują z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość:
- platformy edukacyjnej Office 365 i dostępnych tam aplikacji, zwłaszcza aplikacji MS Teams umożliwiającej prowadzenie wideolekcji;
- narzędzi dziennika elektronicznego Librus;
- innych materiałów przygotowanych bądź wskazanych przez nauczyciela;
- zaangażowania uczniów – ukierunkowanego przez nauczyciela, potwierdzającego zapoznanie się ze wskazanym materiałem i dającego podstawę do oceny ich pracy.
- Na każdą 45-minutowąlekcję prowadzoną w systemie zdalnym składają się zajęcia on-line w czasie rzeczywistym oraz praca samodzielna ucznia w czasie rzeczywistym lub odroczonym.
- Za organizację lekcji odpowiedzialny jest nauczyciel, który decyduje o czasie trwania w/w części lekcji mając na uwadze bezpieczeństwo i higienę pracy na komputerze. Praca on-line na platformie MsTeams w trakcie jednej lekcji nie powinna przekraczać 30 minut.
- W miarę możliwości lekcje w ramach nauczania zdalnego organizowane będą tak, żeby uczniowie mogli wcześniej przygotować się do odpowiedzi realizując zadaną część materiału i wypowiedzieć się w czasie zajęć. Nauczyciel może podzielić pracę pomiędzy mniejsze zespoły i następnie weryfikować sposób opracowania materiału (tego rodzaju aktywność może podlegać ocenie).
- Przestrzega się zasad bezpiecznego i kulturalnego udziału w wideolekcjach na platformie Ms Teams, m.in.:
- wyłącznie nauczyciel jest organizatorem zajęć, który decyduje o udziale w wideolekcji/ spotkaniu wybranych osób, stąd niemożliwe jest dołączanie do spotkania innych osób bez wiedzy i zgody nauczyciela, blokowanie czy usuwanie uczestników spotkania, emitowanie niepożądanych materiałów, itp.;
- niedostępne są opcje wstawiania gifów, nagrywania zajęć czy robienia zdjęć przez uczniów - bez zgody nauczyciela;
- uczeń nie możliwości modyfikowania, tj. usuwania, wprowadzania zmian, itp. w wiadomościach już zapisanych, np. na czacie, w nazwach kanałów (przedmiotów), itp.;
- uczniowie powinni posiadać kamerki internetowe, które włączają podczas spotkania on-line oraz mikrofony, które włączają tylko na prośbę nauczyciela.
UWAGA:W czasie odpowiedzi ustnej czy sprawdzianu uczeń może zostać poproszony przez nauczyciela o udostępnienie ekranu swojego komputera w całości, aby było widać, np. czy nie korzysta z innych otwartych równolegle aplikacji, pomocy osób trzecich.
- W czasie lekcji zdalnej uczeń ma obowiązek posiadania podręczników, zeszytu oraz innych wymaganych przyborów i materiałów. Przygotowanie do zajęć może podlegać sprawdzeniu i skutkować uwagą z zachowania, a nawet oceną niedostateczną, jeśli zadanie w zeszycie przedmiotowym lub zeszycie ćwiczeń podlegało ocenie.
- Nauczyciele umieszczają materiały do lekcji, zadania domowe, zadania dodatkowe, itp. na platformie Teams (szczegóły uzgodni z uczniami każdy nauczyciel przedmiotu).
UWAGA: W okresie testowania platformy Teams (1-2 tygodnie) możliwe jest również przekazywanie w/w materiałów czy informacji przez dziennik Librus.
- W czasie zajęć on-line uczeń koncentruje się na tym, co dzieje się na zajęciach. Jest zobowiązany do kulturalnego zachowania się w stosunku do nauczyciela, jak również koleżanek i kolegów.
- Nauczyciele przedmiotów zapewniają uczniom raz w tygodniu możliwość zdalnych konsultacji przedmiotowych – w godzinach podanych przez nauczyciela przedmiotu.
§3
Kontrola frekwencji podczas zdalnegonauczania (ZN)
- Obecność uczniów na zajęciach on-line, podobnie jak na zajęciach stacjonarnych w szkole, jest obowiązkowa i podlega kontroli w czasie rzeczywistym. Nauczyciel ma prawo do kontroli obecności w dowolnym momencie zajęć.
- W przypadku konieczności opuszczenia lekcji na krótki moment, uczeń zgłasza ten fakt
- Stwierdzenie nieobecności ucznia na lekcji on-line lub jej części skutkuje wpisaniem mu nieobecności na tej lekcji do dziennika elektronicznego.
- Rodzic ucznia zobowiązany jest do usprawiedliwienia każdej nieobecności dziecka na lekcji –należy przesłać usprawiedliwienie - jak w przypadku nieobecności w szkole. Uczeń zobowiązany jest do uzupełnienia lekcji oraz do wykonania zadania domowego.
- O ewentualnych problemach z zalogowaniem się na platformie, skutkujących nieobecnością na lekcji on-line, uczeń każdorazowo powinien powiadomić nauczyciela prowadzącego lekcję i wychowawcę klasy, a następnie potwierdzić zapoznanie się z materiałem na lekcji w sposób wskazany przez nauczyciela, np. poprzez odesłanie wykonanych zadań.
- O poważnych problemach technicznych związanych z dostępnością Internetu czy brakiem sprawnego sprzętu - rodzic ucznia powinien w trybie pilnym poinformować wychowawcęklasy ze względu na konieczność zorganizowania zajęć zdalnych dla ucznia w inny sposób, np. na terenie szkoły.
§4
Ocenianie podczas nauczania zdalnego (ZN)
- Nauczyciel zobowiązany jest do monitorowania i oceniania postępów w nauce ucznia oraz przekazywania uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych zgodnie z zapisami zawartymi w Statucie szkoły, wymaganiach edukacyjnych i umowie przedmiotowej - z uwzględnieniem specyfiki kształcenia na odległość.
- W okresie nauczania zdalnego obowiązują zasady wewnątrzszkolnego oceniania (WZO) zawarte w Statucie Szkoły i dookreślone w Przedmiotowych Zasadach Oceniania (PZO). Jeśli zachodzi taka potrzeba, w/w zasady mogą być zmodyfikowane na okoliczność ZN.
- Oprócz tradycyjnych form oceniania dopuszcza się także formy właściwe dla rzeczywistości on-line, takie jak np.:
- sprawdziany, kartkówki, testy, quizy online,
- odpowiedzi ustne online,
- zadaniaprojekty, prezentacje multimedialne wykonane samodzielnie w domu,
- udział w dyskusjach online,
- zdjęcia wykonanych przez siebie prac manualnych, modeli, projektów itp.,
- efekty pracy na różnych portalach społecznościowych pod kierunkiem nauczyciela,
- prowadzenie bloga przedmiotowego,
- udział w szkoleniach, konkursach on-line potwierdzony stosownym certyfikatem.
- Wszelkie prace pisemne, które wymagają korekty i pisemnego komentarza nauczyciela, powinny być przesyłane przez uczniów w postaci plików edytowalnych (docx, doc, odt) chyba, że Prowadzący zajęcia zdecyduje inaczej.
- Nie każda przesłana praca pisemna musi zostać przez nauczyciela oceniona i Nauczyciel nie ma też obowiązku każdorazowego potwierdzenia odbioru pracy.
- Zaangażowanie ucznia podczas zajęć on-line jest obowiązkowe i może podlegać ocenie zarówno w obszarze wiedzy (aktywność, praca podczas zajęć), jak i zachowania.
- Aktywność ucznia w czasie zajęć jest ważną składową jego oceny półrocznej i rocznej.
- Wprzypadku klasyfikacji zdalnej, obowiązują te same przepisy prawa, co w przypadku klasyfikacji przeprowadzanej na terenie szkoły.
§5
Sposoby kontaktu wychowawcy i nauczycieli z rodzicami i uczniami podczas ZN
- W sytuacji nauczania zdalnego oficjalna komunikacja pomiędzy uczniami i rodzicami a wychowawcą, nauczycielami i DyrektoremSzkoły odbywa się przy użyciu dziennika elektronicznego Librus oraz platformy MsTeams. Uczniowie zobowiązani są do regularnego odczytywania wiadomości od w/w pracowników Szkoły zamieszczanych na tych platformach.
- Wychowawcy w czasie trwania trybu zdalnego są zobowiązani do utrzymywania stałego kontaktu z rodzicami. Na bieżąco przekazują rodzicom wiadomości dotyczące procesu nauczania, oraz inne istotne sprawy związane z uczniem.
- Podstawowym kanałem informacyjnym wychowawcy z rodzicami jest dziennik elektroniczny Librus (jak wyżej) lub kanał na platformie Teams; w wyjątkowych przypadkach - inny sposób uzgodniony bezpośrednio z rodzicem. W razie potrzeby, wychowawca może również zorganizować spotkanie z rodzicami on-line na platformie Ms Teams.
- Rodzice mogą wysyłać informacje, zapytania, itp. do wychowawcy, dyrektora szkoły lub nauczycieli przez dziennik Librus, a pracownicy odpowiadają na maile po zapoznaniu się - tak szybko jak jest to możliwe.
- Rodzice uczniów mają możliwość kontaktu z wychowawcą lub nauczycielami przedmiotówprzez Teamsw środy,w godz. 17.00 - 18.00 - po wcześniejszym (min. dzień wcześniej) zgłoszeniu nauczycielowi chęci spotkania i uzgodnieniu kanału komunikacji na Teams.
- Rodzice są zobowiązani do ścisłej współpracy z wychowawcą, nauczycielami i dyrektorem szkoły oraz do systematycznego monitorowania informacji przekazywanych przez dziennik elektroniczny (Ogłoszenia, Wiadomości, Kalendarz).
§6
Zasady dotyczące organizacji kształcenia specjalnego, zajęć z zakresu pomocy psychologiczno- pedagogicznej i innych zajęć pozalekcyjnych
- Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz rewalidacyjne są realizowane zgodnie z tygodniowym przydziałem zajęć.
- W przypadku uczniów klas I-III zajęcia wymienione w pkt 1 prowadzone są w formie stacjonarnej.
- Nauczyciele realizujący zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej i zajęcia rewalidacyjne w klasach IV-VIII, prowadzą je z wykorzystaniem platformy Ms Teams; przygotowują materiały i zamieszczają je na w/w platformie edukacyjnej na zasadach ogólnych.
- Nauczyciele świadczą także bieżącą pomoc psychologiczno-pedagogiczną podczas zajęć stacjonarnych i zdalnych.
- Regularnie, zgodnie z dotychczasowym planem, prowadzone są także zajęcia kół zainteresowań rozwijające kreatywność i samodzielność uczniów.
- Zajęcia pozalekcyjne odbywają się na terenie szkoły po zakończeniu pracy stacjonarnej klas I-III, z zachowaniem ograniczeń, zakazów i nakazów przeciwepidemicznych. Po ich zakończeniu konieczne jest mycie i dezynfekcja powierzchni dotykanych oraz dokładne wietrzenie sali.
- W miarę możliwości, zajęcia pozalekcyjne organizuje się w małych grupach, zwłaszcza, gdy uczęszczają na nie uczniowie z różnych klas.
§7
Zasady dotyczące organizacji pracy świetlicy i biblioteki szkolnej
- Świetlica szkolna pracuje w dotychczasowych godzinach pracy, tj. od 7.00 - 16.00.
- Zasady organizacji pracy świetlicy szkolnej reguluje zaktualizowany Regulamin pracy świetlicy szkolnej w Szkole Podstawowej nr 18 w Jaworzniew warunkach zagrożenia epidemią Covid-19 – aktualizacja od 18 stycznia 2021r. - Załącznik nr 2.
- Zasady organizacji pracy świetlicy szkolnej reguluje zaktualizowany Regulaminpracy świetlicy szkolnej w Szkole Podstawowej nr 18 w Jaworzniew warunkach zagrożenia epidemią Covid-19 – aktualizacja od 18 stycznia 2021r. - Załącznik nr 3.
§8
Zapewnienie warunków do prowadzenia zajęć przez nauczycieli
- Nauczyciele klas I-III prowadzą nauczanie stacjonarne - na terenie szkoły.
- Nauczyciele klas IV-VIII mogą prowadzić zdalne nauczanie na terenie szkoły, jeżeli w miejscu zamieszkania występują przeszkody organizacyjne uniemożliwiające prowadzenie efektywnego nauczania zdalnego.
- Nauczyciele prowadzą zdalne nauczanie ze swoich domów, jeśli posiadają sprzęt i odpowiednie warunki, umożliwiającego jego bezpieczną realizację, co potwierdzają na piśmie - Załącznik 2 Oświadczenie nauczyciela.
- W przypadku, gdy nauczyciel nie dysponuje odpowiednim sprzętem lub warunkami domowymi, niezwłocznie informuje o tym fakcie dyrektora szkoły, który zapewnia sprzęt służbowy do prowadzenia zajęć na terenie szkoły lub w ramach możliwości - udostępni sprzęt służbowy do użytkowania w warunkach domowych.
- W trakcie nauczania zdalnego, nauczyciele ponoszą odpowiedzialność za bezpieczeństwo danych osobowych uczniów, rodziców, innych nauczycieli oraz pracowników szkoły, które gromadzą i są zobowiązani do przestrzegania procedur określonych w polityce ochrony danych osobowych.
- Nauczyciele świetlicy, pedagog szkolny, nauczyciel biblioteki, nauczyciel wspomagający kształcenie świadczą pracę na terenie szkoły dla klas I-III lub/i zdalnie– dla klas IV-VIII według planu uzgodnionego z dyrektorem szkoły - w zależności od bieżących potrzeb, zapewniając m. in. opiekęnad uczniami realizującymi nauczanie zdalne na terenie Szkoły. Przygotowują również materiały dla uczniów i zamieszczają je na platformie edukacyjnej Ms Teams lub przez dziennik elektroniczny Librus.
§9
Zapewnienie ósmoklasistom jak najlepszych warunków przygotowania się do egzaminu
Dyrektor szkoły umożliwia ósmoklasistom w razie potrzeby konsultacje indywidualne lub w małych grupach, zdalne lub na terenie szkoły z nauczycielami prowadzącymi zajęcia edukacyjne z przedmiotów egzaminacyjnych - po wcześniejszym uzgodnieniu z nauczycielem czasu i miejsca spotkania.
§10
Wszystkie działania podejmowane w ramach czasu pracy stosownie do stanowiska są dokumentowane w dzienniku Librus lub dziennikach zajęć pozalekcyjnych.
§11
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 18stycznia 2021r. Traci ważność poprzednie zarządzenie Dyrektora Szkoły z dnia 9 listopada 2020 r.
Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 18 w Jaworznie,
mgr Anna Hassa