Szkoła Podstawowa nr 18 Jaworzno
ZARZĄDZENIE Dyrektora Szkoły nr 11/2020/2021
ZARZĄDZENIE nr 11/2020/2021
Dyrektora Szkoły Podstawowej nr 18 w Jaworznie
z dnia 9 listopada 2020 r. w sprawie
aktualizacji sposobu i trybu realizacji zadań szkoły
począwszy od 9 listopada 2020 r.
Na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 5 listopada 2020 r. zmieniającego rozporządzenie z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. z 2020 r. poz. 493, 1394, 1870), Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 18 w Jaworznie zarządza następujące zmiany*:
*zmiany zapisano tłustym drukiem :
§ 1
Zasady ogólne
1. Skreślono
2. Zajęcia zdalne dla klas I-III i IV-VIII, z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, nauczyciele realizować będą z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w ramach dotychczasowego tygodniowego harmonogramu zajęć.
3. W systemie zdalnym obowiązuje ta sama kolejność i czas rozpoczęcia zajęć, natomiast przerwy będą mieć miejsce po każdej lekcji (Załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia).
4. Dzienny rozkład zajęć, zgodny z ramowym planem nauczania, uwzględnia możliwość realizacji podstawy programowej, a także możliwości psychofizyczne ucznia, etap nauczania oraz ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć.
§ 2
Technologie informacyjno-komunikacyjne wykorzystywane do realizacji zajęć
i organizacja zajęć w ramach nauczania zdalnego
-
Kształcenie zdalne nauczyciele realizują z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość:
-
platformy edukacyjnej Office 365 i dostępnych tam aplikacji, zwłaszcza aplikacji MS Teams umożliwiającej prowadzenie wideolekcji;
-
narzędzi dziennika elektronicznego Librus;
-
innych materiałów przygotowanych bądź wskazanych przez nauczyciela;
-
zaangażowania uczniów – ukierunkowanego przez nauczyciela, potwierdzającego zapoznanie się ze wskazanym materiałem i dającego podstawę do oceny ich pracy.
-
Na każdą 45-minutową lekcję prowadzoną w systemie zdalnym składają się zajęcia on-line w czasie rzeczywistym oraz praca samodzielna ucznia w czasie rzeczywistym lub odroczonym.
-
Za organizację lekcji odpowiedzialny jest nauczyciel, który decyduje o czasie trwania w/w części lekcji mając na uwadze bezpieczeństwo i higienę pracy na komputerze. Praca on-line na platformie Ms Teams w trakcie jednej lekcji nie powinna przekraczać 30 minut.
-
W miarę możliwości lekcje w ramach nauczania zdalnego organizowane będą tak, żeby uczniowie mogli wcześniej przygotować się do odpowiedzi realizując zadaną część materiału i wypowiedzieć się w czasie zajęć. Nauczyciel może podzielić pracę pomiędzy mniejsze zespoły i następnie weryfikować sposób opracowania materiału (tego rodzaju aktywność może podlegać ocenie).
-
Przestrzega się zasad bezpiecznego i kulturalnego udziału w wideolekcjach na platformie Ms Teams, m.in.:
-
wyłącznie nauczyciel jest organizatorem zajęć, który decyduje o udziale w wideolekcji/ spotkaniu wybranych osób, stąd niemożliwe jest dołączanie do spotkania innych osób bez wiedzy i zgody nauczyciela, blokowanie czy usuwanie uczestników spotkania, emitowanie niepożądanych materiałów, itp.;
-
niedostępne są opcje wstawiania gifów, nagrywania zajęć czy robienia zdjęć przez uczniów - bez zgody nauczyciela;
-
uczeń nie możliwości modyfikowania, tj. usuwania, wprowadzania zmian, itp. w wiadomościach już zapisanych, np. na czacie, w nazwach kanałów (przedmiotów), itp.;
-
uczniowie powinni posiadać kamerki internetowe, które włączają podczas spotkania on-line oraz mikrofony, które włączają tylko na prośbę nauczyciela.
Uwaga: W czasie odpowiedzi ustnej czy sprawdzianu uczeń może zostać poproszony przez nauczyciela o udostępnienie ekranu swojego komputera w całości, aby było widać, np. czy nie korzysta z innych otwartych równolegle aplikacji, pomocy osób trzecich.
-
W czasie lekcji zdalnej uczeń ma obowiązek posiadania podręczników, zeszytu oraz innych wymaganych przyborów i materiałów. Przygotowanie do zajęć może podlegać sprawdzeniu i skutkować uwagą z zachowania, a nawet oceną niedostateczną, jeśli zadanie w zeszycie przedmiotowym lub zeszycie ćwiczeń podlegało ocenie.
-
Nauczyciele umieszczają materiały do lekcji, zadania domowe, zadania dodatkowe, itp. na platformie Teams (szczegóły uzgodni z uczniami każdy nauczyciel przedmiotu).
UWAGA: W okresie testowania platformy Teams (1-2 tygodnie) możliwe jest również przekazywanie w/w materiałów czy informacji przez dziennik Librus.
-
W czasie zajęć on-line uczeń koncentruje się na tym, co dzieje się na zajęciach. Jest zobowiązany do kulturalnego zachowania się w stosunku do nauczyciela, jak również koleżanek i kolegów.
-
Nauczyciele przedmiotów zapewniają uczniom i rodzicom możliwość konsultacji - stałe konsultacje odbywać się będą w środy w godz. 17.00 - 18.00 - po wcześniejszym zgłoszeniu nauczycielowi chęci udziału w konsultacjach i uzgodnieniu kanału komunikacji (Teams lub Librus).
-
W przypadku braku dostępu ucznia do komputera lub Internetu w domu, Szkoła zobowiązana jest, w miarę swoich możliwości, wypożyczyć uczniowi odpowiedni sprzęt szkolny do domu lub zorganizować zajęcia stacjonarne lub zdalne na terenie szkoły.
§ 3
Kontrola frekwencji podczas zdalnego nauczania (ZN)
-
Obecność uczniów na zajęciach on-line, podobnie jak na zajęciach stacjonarnych w szkole, jest obowiązkowa i podlega kontroli w czasie rzeczywistym. Nauczyciel ma prawo do kontroli obecności w dowolnym momencie zajęć.
-
W przypadku konieczności opuszczenia lekcji na krótki moment, uczeń zgłasza ten fakt nauczycielowi.
-
Stwierdzenie nieobecności ucznia na lekcji on-line lub jej części skutkuje wpisaniem mu nieobecności na tej lekcji do dziennika elektronicznego.
-
Rodzic ucznia zobowiązany jest do usprawiedliwienia nieobecności dziecka na lekcji –należy przesłać usprawiedliwienie - jak w przypadku nieobecności w szkole. Uczeń zobowiązany jest do uzupełnienia lekcji oraz do wykonania zadania domowego.
-
O ewentualnych problemach z zalogowaniem się na platformie, skutkujących nieobecnością na lekcji on-line, uczeń każdorazowo powinien powiadomić nauczyciela prowadzącego lekcję i wychowawcę klasy, a następnie potwierdzić zapoznanie się z materiałem na lekcji w sposób wskazany przez nauczyciela, np. poprzez odesłanie wykonanych zadań.
-
O poważnych problemach technicznych związanych z dostępnością Internetu czy brakiem sprzętu rodzic ucznia powinien w trybie pilnym poinformować wychowawcę ze względu na możliwość zorganizowania zajęć stacjonarnych lub zdalnych na terenie szkoły.
§ 4
Ocenianie podczas nauczania zdalnego (ZN)
-
Nauczyciel zobowiązany jest do monitorowania i oceniania postępów w nauce ucznia oraz przekazywania uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych zgodnie z zapisami zawartymi w Statucie szkoły, wymaganiach edukacyjnych i umowie przedmiotowej - z uwzględnieniem specyfiki kształcenia na odległość.
-
W okresie nauczania zdalnego obowiązują zasady wewnątrzszkolnego oceniania (WZO) zawarte w Statucie Szkoły i dookreślone w Przedmiotowych Zasadach Oceniania (PZO). Jeśli zachodzi taka potrzeba, w/w zasady mogą być zmodyfikowane na okoliczność ZN.
-
Oprócz tradycyjnych form oceniania dopuszcza się także formy właściwe dla rzeczywistości on-line, takie jak np.:
-
sprawdziany, kartkówki, testy, quizy online,
-
odpowiedzi ustne online,
-
zadania projekty, prezentacje multimedialne wykonane samodzielnie w domu,
-
udział w dyskusjach online,
-
zdjęcia wykonanych przez siebie prac manualnych, modeli, projektów itp.,
-
efekty pracy na różnych portalach społecznościowych pod kierunkiem nauczyciela,
-
prowadzenie bloga przedmiotowego,
-
udział w szkoleniach, konkursach on-line potwierdzony stosownym certyfikatem.
-
Wszelkie prace pisemne, które wymagają korekty i pisemnego komentarza nauczyciela, powinny być przesyłane przez uczniów w postaci plików edytowalnych (docx, doc, odt) chyba, że Prowadzący zajęcia zdecyduje inaczej.
-
Nie każda przesłana praca pisemna musi zostać przez nauczyciela oceniona i skomentowana. Nauczyciel nie ma też obowiązku każdorazowego potwierdzenia odbioru pracy.
-
Zaangażowanie ucznia podczas zajęć on-line jest obowiązkowe i może podlegać ocenie zarówno w obszarze wiedzy (aktywność, praca podczas zajęć), jak i zachowania.
-
Aktywność ucznia w czasie zajęć jest ważną składową jego oceny półrocznej i rocznej.
§ 5
Sposoby kontaktu wychowawcy i nauczycieli z rodzicami i uczniami podczas ZN
-
W sytuacji nauczania zdalnego oficjalna komunikacja pomiędzy uczniami i rodzicami a wychowawcą, nauczycielami i Dyrektorem Szkoły odbywa się przy użyciu dziennika elektronicznego Librus oraz platformy Ms Teams. Uczniowie zobowiązani są do regularnego odczytywania wiadomości od w/w pracowników Szkoły zamieszczane na tych platformach.
-
Wychowawcy w czasie trwania trybu zdalnego są zobowiązani do utrzymywania stałego kontaktu z rodzicami. Na bieżąco przekazują rodzicom wiadomości dotyczące procesu nauczania, oraz inne istotne sprawy związane z uczniem.
-
Podstawowym kanałem informacyjnym wychowawcy z rodzicami jest dziennik elektroniczny Librus (jak wyżej) lub kanał na platformie Teams; wyjątkowych przpadkach - inny sposób uzgodniony bezpośrednio z rodzicem. W razie potrzeby, wychowawca może również zorganizować spotkanie z rodzicami on-line na platformie Ms Teams.
-
Kontakt z nauczycielami przedmiotów możliwy jest podczas stałych konsultacji, które odbywać się będą w środy w godz. 17.00 - 18.00 - po wcześniejszym zgłoszeniu nauczycielowi chęci udziału w konsultacjach (np. przez Librus) i uzgodnieniu kanału komunikacji podczas konsultacji na Ms Teams.
-
Rodzice są zobowiązani do współpracy z wychowawcą, nauczycielami i Dyrektorem Szkoły oraz do systematycznego monitorowania informacji przekazywanych przez dziennik elektroniczny.
§ 6
Zasady dotyczące organizacji kształcenia specjalnego i zajęć z zakresu pomocy psychologiczno- pedagogicznej
-
Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz rewalidacyjne są realizowane zgodnie z tygodniowym przydziałem zajęć.
-
Nauczyciele realizujący zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej i zajęcia rewalidacyjne, prowadzą je z wykorzystaniem platformy Ms Teams, przygotowują materiały i zamieszczają je na w/w platformie edukacyjnej na zasadach ogólnych.
-
Zajęcia rewalidacyjne z uczniami klas I-III mogą być prowadzone zdalnie (jeśli są ku temu waruniki.)
-
Prowadzone są także zajęcia kół zainteresowań rozwijające kreatywność i samodzielność uczniów z puli godzin do dyspozycji dyrektora szkoły.
§ 7
Zapewnienie warunków do prowadzenia zajęć przez nauczycieli
-
Nauczyciele klas I-VIII prowadzą zdalne nauczanie na terenie szkoły, jeżeli w miejscu zamieszkania występują przeszkody organizacyjne lub techniczne uniemożliwiające prowadzenie efektywnego nauczania zdalnego.
-
Nauczyciele prowadzą zdalne nauczanie ze swoich domów, jeśli posiadają sprzęt i odpowiednie warunki, umożliwiającego jego bezpieczną realizację, co potwierdzają na piśmie - Załącznik 2 Oświadczenie nauczyciela.
-
W przypadku, gdy nauczyciel nie dysponuje odpowiednim sprzętem lub warunkami domowymi, niezwłocznie informuje o tym fakcie dyrektora szkoły, który zapewnia sprzęt służbowy do prowadzenia zajęć na terenie szkoły lub w ramach możliwości - udostępni sprzęt służbowy do użytkowania w warunkach domowych.
-
W trakcie nauczania zdalnego, nauczyciele ponoszą odpowiedzialność za bezpieczeństwo danych osobowych uczniów, rodziców, innych nauczycieli oraz pracowników szkoły, które gromadzą i są zobowiązani do przestrzegania procedur określonych w polityce ochrony danych osobowych.
-
Nauczyciele świetlicy, pedagog szkolny, nauczyciel biblioteki, nauczyciel wspomagający kształcenie świadczą pracę na terenie szkoły lub zdalnie według planu uzgodnionego z dyrektorem szkoły - w zależności od bieżących potrzeb, zapewniając m. in. opiekę nad uczniami realizującymi nauczanie zdalne na terenie Szkoły. Przygotowują również materiały dla uczniów i zamieszczają je na platformie edukacyjnej Ms Teams lub przez dziennik elektroniczny Librus.
-
Jeśli zaistnieje taka potrzeba,. Szkoła ma obowiązek zapewnienia opieki świetlicowej uczniom, których rodzice są bezpośrednio zaangażowani w walkę z pandemią COVID-19.
§ 7
Zapewnienie ósmoklasistom jak najlepszych warunków
przygotowania się do egzaminu
-
Dyrektor szkoły umożliwia ósmoklasistom w razie potrzeby konsultacje indywidualne lub w małych grupach, zdalne lub na terenie szkoły z nauczycielami prowadzącymi zajęcia edukacyjne z przedmiotów egzaminacyjnych - po wcześniejszym uzgodnieniu z nauczycielem czasu i miejsca spotkania.
§ 8
Wszystkie działania podejmowane w ramach czasu pracy stosownie do stanowiska są dokumentowane w dzienniku Librus lub dziennikach zajęć pozalekcyjnych.
§ 9
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 9 listopada 2020 r. Traci ważność poprzednie zarządzenie Dyrektora Szkoły z dnia 26 października 2020 r.
Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 18 w Jaworznie,
mgr Anna Hassa