Szkoła Podstawowa nr 18 Jaworzno

Podsumowanie pracy szkoły

9 marca 2021

Rok szkolny 2020/2021- I półrocze

ANALIZA PRACY SZKOŁY W I PÓŁROCZU  ROKU SZKOLNEGO 2020/2021

WYNIKI  DYDAKTYCZNE

3,89  (I półrocze roku szkolnego 2019/2020)

4,08  (I półrocze roku szkolnego 2018/2019)

4,06  (I półrocze roku szkolnego 2017/2018)

Analizując średnie klas IV-VIII za I półrocze (tabela poniżej), aż 8 klas (na 11) uzyskało średnie ocen powyżej 4,0. W zeszłym roku szkolnym 2019/2020 udało się to tylko 4 klasom (na 10).

 

Klasa

Średnia

Miejsce

Wychowawca

Ilość uczniów do Galerii

IVa

4,28

III

mgr Mariola Szuler

3

IVb

4,64

I

mgr Renata Marcinkowska

5

Va

4,33

II

mgr Dorota Prochowska

2

VIa

4,16

VI

mgr Małgorzata Kocot

3

VIb

4,33

II

mgr Dorota Pawela

4

VIc

4,22

IV

mgr Magdalena Suropek-Dygoń

4

VIIa

4,18

V

mgr Jolanta Rożkowicz

2

 VIIb

4,15

VII

mgr Mirosława Kozieł

3

VIIc

3,94

VIII

mgr Monika Magiera-Pol

2

VIIIa

3,64

X

mgr Anna Dudek

2

VIIIb

3,80

IX

mgr Joanna Grzymek

3

Średnia szkoły:

4,15

 

 

33

 

Z tabeli wynika, że najsilniejszą dydaktycznie grupę klas stanowią tradycyjnie klasy czwarte. Wyraźnie wzrosła średnia wszystkich klas szóstych oraz klasy Va (w zeszłym roku szkol. – 4,13). W przypadku klas siódmych, pomimo nauczania zdalnego, obserwuje się spadek średniej ocen, aczkolwiek w przypadku klas VIIa i VIIb utrzymuje się ona wciąż powyżej 4,1. W ostatnich dwóch latach najwyższą średnią ocen w szkole mogła poszczycić się obecna klasa VIIa (2019/20 - 4,24; 2018/19 – 4,42; obecnie - 4,18). Potwierdziła się również inna prawidłowość, iż średnie klas ósmych są najniższe. Przyczyną jest zapewne wzrost trudności i ilości przeznaczonego do opanowania materiału w połączeniu z koniecznością przygotowania się do egzaminu zewnętrznego. Cieszy fakt, iż najlepsi uczniowie tych klas z lat wcześniejszych - nie stracili zapału do nauki i wciąż pozostają  w Galerii Wzorowych Uczniów.

Reasumując, najwyższą średnią w szkole za I pół. 2020/21 może poszczycić się klasa IVb (śr. 4,64). W parze  z bardzo wysoką średnią idzie ilość osób do Galerii Wzorowych Uczniów Klas IV-VIII, tj. 5 uczniów ze średnią powyżej 5,0. Na II miejscu uplasowały się równorzędnie dwie klasy: Va i VIb ze śr. ocen 4,33. Trzecie miejsce na podium należy do klasy IVa (średnia: 4,28).

                                            4  (I półrocze roku szkolnego 2019/2020)                                               

2  (I półrocze roku szkolnego 2018/2019)

                                         6  (I półrocze roku szkolnego 2017/2018)                                                    

Wystawione oceny niedostateczne należą do 3 uczniów z klas: IV, VI i VII. W uzasadnieniach ocen ndst wszyscy nauczyciele wskazali jako główny jej powód brak opanowania przez uczniów minimum wiadomości i umiejętności programowych uniemożliwiający dalsze postępy w nauce. Wszyscy uczniowie prezentowali również przez całe półrocze bierny, wręcz lekceważący stosunek do nauki i nie skorzystali  z oferowanych przez nauczycieli form pomocy i szans poprawy ocen. Konieczne jest objęcie uczniów pomocą
w celu uzupełnienia braków wiadomości i umiejętności i poprawy ocen – do końca marca 2021.

Reasumując, pomimo ocen ndst, średnia ocen klas IV-VIII wzrosła do 4,15. Nasuwa się wniosek, iż ujawniła się spora grupa ambitnych uczniów oraz rodziców dbających
o edukację w domu - w toku nauczania zdalnego.

 

WYNIKI  ZACHOWANIA                                    

Kierując się powyższymi kryteriami, wychowawcy klas, w porozumieniu z nauczycielami przedmiotów, ustalili następujące oceny zachowania dla uczniów, które w zestawieniu z latami poprzedzającymi  przedstawiają się następująco (tabela poniżej:):

 

Rok szkolny

Ilość uczniów

w klasach

starszych

Ilość ocen wzorowych

Ilość ocen

b. dobrych

Ilość ocen

dobrych

Ilość ocen

popra-wnych

Ilość ocen

nieodpo-

wiednich

Ilość ocen nagan-nych

2020/2021

 

228

 

58

(25,4%)

113

 (49,56%)

48

(21,05%)

8

(3,5%)

1

(0,44%)

-

2019/2020

 

218

 

60

(27,5%)

      83

  (38,0%)

60

(27,5%)

14

(6,4%)

1

(2,2%)

-

2018/2019

227

59

(21,6%)

105 (45,82%)

47

(20,7%)

16

(7,05%)

-

 

-

2017/2018

191

62

(32,56%)

66

(34,66%)

38

(19,9%)

23

(11,5%)

2

(1,05%)

-

 

Jak wskazuje tabela, rozkład wyników procentowych zachowania uzyskanych w I półroczu jest dość optymistyczny. Z pewnością wpływ na ten stan miało kształcenie zdalne realizowane od 9 listopada do końca I półrocza, tj. 29 stycznia 2021r. Uczniowie uczyli się na terenie szkoły tylko przez pierwsze  2 miesiące obecnego roku szkolnego.

Liczba uczniów z oceną wzorową zachowania utrzymała się na poziomie zbliżonym do roku zeszłego. Znacznie wzrosła (aż o 11,5%) ilość ocen bardzo dobrych, m.in. kosztem ocen dobrych, których ilość zmalała o 6,5%.  Cieszy fakt, że prawie o połowę (z 6,4% do 3,5%) zmalała ilość ocen poprawnych. Pojawiła się 1 uczennica z oceną nieodpowiednią - głównie ze względu na dużą ilość godzin nieusprawiedliwionych. Nie odnotowano ocen nagannych

 

 

WYNIKI  FREKWENCJI

   W poprzednich latach średnia frekwencja Szkoły w I półroczu kształtowała się na zbliżonym poziomie:                                    

           91,12%  (I półrocze roku szkolnego 2019/2020)                           

           92,07%  (I półrocze roku szkolnego 2018/2019)

                                          92,08%  (I półrocze roku szkolnego 2017/2018)

Frekwencja była również regularnie kontrolowana w nauczaniu zdalnym. Porównując ją z frekwencją z nauczania stacjonarnego (IX-X 2020), w obu grupach wiekowych frekwencja zdalna była o ok. 8% wyższa. Znaczgorzej kształtuje się sytuacja z usprawiedliwianiem przez rodziców nieobecności na godzinach zdalnego nauczania. Ilość nieusprawiedliwionych godzin w I półroczu wzrosła z 211 godz. (2019/2020) do 520 godz. w roku szkolnym 2020/2021. Godziny nieusprawiedliwione należą do 3 klas: IV, VII i VIIIa. W przypadku tych klas wymagany jest szczególny nadzór wychowawców w tym zakresie.

Wśród klas I-III najwyższą frekwencję osiągnęły klasy: IIa (94,85%), Ia (94,84%)  i IIIb (93,09%). Niewiele niższy wynik, 91%, uzyskała także klasa Ib. Wśród klas IV-VIII najwyższą frekwencją wyróżniła się klasa VIb (93,34%), IVb (92,26%) i VIa (91,41%). Wysokie średnie frekwencji - powyżej 90% - uzyskały jeszcze cztery klasy: IVa (90,8%), VIc (90,64%), VIIb (90,6%) i VIIIb (90,3%).

 

GALERIA WZOROWYCH UCZNIÓW KLAS IV-VIII SP nr 18

        Materiał porównawczy z wcześniejszymi latami zawiera tabela poniżej:

 

Rok szkolny

Klasy  IV-VIII

2020/2021

33 (14,5%)

2019/2020

18 (8,25%)

2018/2019

          20 (8,8%)

2017/2018

20 (10,4%)

 

Jeszcze nigdy procent uczniów klas IV-VIII zakwalifikowanych do Galerii nie był tak wysoki.  Wzrósł wprost proporcjonalnie do średniej ocen.

 

ZAJĘCIA POZALEKCYJNE

W I półroczu 2020/2021 odbywały się zaplanowane zajęcia pozalekcyjne: z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zajęcia rewalidacyjne oraz koła zainteresowań. W okresie kształcenia na odległość w/w zajęcia prowadzone były systematycznie w formie zdalnej. Dużym zainteresowaniem uczniów cieszyły się również zajęcia SKS prowadzone na terenie szkoły przez nauczycieli wych. fizycznego, finansowane przez Ministerstwo Sportu                                 i Turystyki z programu „Dołącz do nas i ty”, które w wyniku edukacji zdalnej i reżimu sanitarnego zostały zawieszone.                                      

Od 14.09.2020r. do końca półrocza (29.01.2021) prowadzone były również (najpierw stacjonarnie, a potem zdalnie) zajęcia dydakt.-wyrównawcze z przedmiotów przyrodniczo-matematycznych dla klas VI-VII  - w ramach projektu regionalnego „JAK 2 – Jaworznicka Akademia Kreatywności”, Celem jest wyrównywanie umiejętności oraz rozwijanie kompetencji kluczowych w zakresie matematyki, geografii i biology. W I półroczu odbyło się 150 godzin.

Analiza ilościowa wykazała, że w I półroczu 2020/21 nauczyciele realizowali w każdym tygodniu ok. 61 godzin zajęć pozalekcyjnych:

Średnia frekwencja uczniów na zajęciach pozalekcyjnych wyniosła 85,7%.

Poza w/w zajęciami pozalekcyjnymi, nauczyciele przedmiotów sprawowali w ramach obowiązkowego,     40-godzinnego czasu pracy dyżury (tzw. konsultacje), podczas których m.in. świadczyli dodatkową pomoc w nauce potrzebującym uczniom, rozwijali ich zainteresowania, przygotowywali do udziału w konkursach, organizowali spotkania w ramach SU, pracy biblioteki i szkolnego wolontariatu, przygotowywali do sprawdzianu ósmoklasisty –              w tym przypadku dopuszczalne były również konsultacje stacjonarne. Pracę dydaktyczną oraz logopedyczną świadczył także pedagog szkolny - w ramach czasu pracy pedagoga.

 

DZIAŁALNOŚĆ WYCHOWAWCZO - OPIEKUŃCZA SZKOŁY

 

BEZPIECZEŃSTWO I HIGIENA PRACY SZKOŁY

 

EWALUACJA WEWNĘTRZNA

W ramach nadzoru pedagogicznego, Dyrektor A. Hassa zaplanowała w bieżącym roku przeprowadzenie projektu, którego przedmiotem była Sprawność szkolnego systemu zdalnego nauczania.  Tematyka w/w ewaluacji nie pochodziła zatem z listy wymagań załączonej do rozporządzenia MEN, lecz wynikała z potrzeb Szkoły i trudnej sytuacji, w jakiej się znalazła, tj. konieczności sprawnego funkcjonowania w sytuacji wprowadzenia zdalnego nauczania. Ewaluacja zakończyłą się w polowie listopada 2020, a więc na samym początku edukacji zdalnej. Informacje pozyskane w wyniku ankietowania uczniów, rodziców i nauczycieli pozwoliły wszystkim na lepsze przygotowanie się do pracy zdalnej poprzez poznanie mocnych i słabych stron istniejącego systemu szkolnego i zaplanowanie działań usprawniających.

Dopełnieniem ewaluacji wewnętrznej były opinie zebrane przez Dyrektora od nauczycieli w badaniu ankietowym - po kilku miesiącach pracy na platformie edukacyjnej Teams (styczeń”2021). Sformułowane wnioski posłużą dalszemu doskonaleniu nauczycieli w zakresie pracy zdalnej w II półroczu, która zdaje się jeszcze nie zmierzać ku końcowi.

 

WNIOSKI DO PRACY W II PÓŁROCZU 2020/2021

 

Wniosek nr 1/21/08/2020 Dyrektora Szkoły Podstawowej nr 18 w Jaworznie z dnia 21 sierpnia 2020r. w sprawie rozwijania kompetencji kluczowych, nie tylko tradycyjnych, ale i horyzontalnych (np. umiejętność uczenia się, komunikacji społecznej, przedsiębiorczości) dzięki rozwijaniu samodzielności  i kreatywności uczniów poprzez zastosowanie różnych metod aktywizujących, doświadczeń, eksperymentów; stosowanie oceny kształtującej, motywowanie do  korzystania z różnych źródeł informacji (również w pracy zdalnej). 

 

“Nowe” sposoby realizacji:

 

Wniosek nr 2/21/08/2020 Dyrektora i Rady Pedagogicznej Szkoły Podstawowej nr 18  w Jaworznie z dnia 21 sierpnia 2020r.  w sprawie wzmacniania motywacji uczniów do pełnego wykorzystania swoich możliwości, zarówno podczas kształcenia stacjonarnego jak i zdalnego, i tym samym - utrzymania wysokich wyników egzaminu zewnętrznego po klasie ósmej i efektów pracy z uczniem zdolnym.

 

“Nowe” sposoby realizacji:

Wniosek nr 3/21/08/2020 Dyrektora i Rady Pedagogicznej Szkoły Podstawowej nr 18  w Jaworznie z dnia 21 sierpnia 2020r. w sprawie wspierania inicjatyw uczniów w zakresie niesienia bezinteresownej pomocy innym ludziom, zwierzętom czy środowisku naturalnemu oraz kształtowania pożądanych społecznie postaw, m.in. kulturalnego zachowania,  zrozumienia i tolerancji wobec „innych”, patriotyzmu regionalnego.

 

“Nowe” sposoby realizacji:

Wniosek nr 4/21/08/2020 Dyrektora i Rady Pedagogicznej Szkoły Podstawowej nr 18  w Jaworznie z dnia 21 sierpnia 2020r. w sprawie podniesienia świadomości rodziców, uczniów i nauczycieli oraz wzmocnienia bezpieczeństwa dzieci w obszarze bezpiecznego korzystania z cyberprzestrzeni.

 

Wniosek nr 5/21/08/2020 Dyrektora i Rady Pedagogicznej Szkoły Podstawowej nr 18  w Jaworznie z dnia 21 sierpnia 2020r. w sprawie wzmocnienia współpracy z rodzicami, m. in. poprzez: zwiększenie ich zaangażowania w życie szkoły, poprawy komunikacji pomiędzy nauczycielem a rodzicem, włączenia rodziców do współtworzenia procesu kształcenia zdalnego (w razie wprowadzenia).

 

“Nowe” sposoby realizacji:

 

Wniosek nr 6/21/08/2020 Dyrektora Szkoły Podstawowej nr 18 w Jaworznie z dnia 21 sierpnia 2020r. w sprawie monitorowania prowadzenia dokumentacji nauczania przy pomocy dziennika elektronicznego LIBRUS.

 

Wniosek nr 7/21/08/2020 Dyrektora Szkoły Podstawowej nr 18 w Jaworznie z dnia 21 sierpnia 2020r. w sprawie wzmożenia bezpieczeństwa i przestrzegania przepisów sanitarnych na terenie szkoły w związku z epidemią Covid-19.