Szkoła Podstawowa nr 18 Jaworzno
ZARZĄDZENIE nr 15/2020/2021
ZARZĄDZENIE nr 15/2020/2021
Dyrektora Szkoły Podstawowej nr 18 w Jaworznie
z dnia 19 marca 2021 r.
w sprawie aktualizacji zasad regulujących sposób i tryb realizacji zadań szkoły
począwszy od 22 marca 2021 r.
Na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 18 marca 2021r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. z 2020r. poz. 1389 z późn. zm.), Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 18 w Jaworznie, wprowadza zaktualizowane zasady regulujące sposób i tryb realizacji zadań szkoły od 22 marca 2021r.:
UWAGA: Zmiany i aktualizacje zaznaczone są tłustym drukiem.
&1
Zasady ogólne
- Nauka dla uczniów klas I-III odbywać się będzie w systemie zdalnym, z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, w ramach dotychczasowego tygodniowego harmonogramu zajęć.
2-4. Uchylone
- Nauka dla uczniów klas IV-VIII odbywać się będzie nadal w systemie zdalnym, z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość i z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, w ramach dotychczasowego tygodniowego harmonogramu zajęć.
- W systemie zdalnym obowiązuje ta sama co dotychczas kolejność i czas rozpoczęcia zajęć, a przerwy będą mieć miejsce po każdej lekcji.
- Dzienny rozkład zajęć, zgodny z ramowym planem nauczania, uwzględnia możliwość realizacji podstawy programowej, a także możliwości psychofizyczne ucznia, etap nauczania oraz ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć.
&2
Technologie informacyjno-komunikacyjne wykorzystywane do realizacji zajęć
i organizacja zajęć w ramach nauczania zdalnego
- Kształcenie zdalne nauczyciele realizują z wykorzystaniem narzędzi, metod i technik kształcenia na odległość:
- platformy edukacyjnej Office 365 i dostępnych tam aplikacji, zwłaszcza aplikacji MS Teams umożliwiającej prowadzenie wideolekcji;
- narzędzi dziennika elektronicznego Librus;
- innych materiałów przygotowanych bądź wskazanych przez nauczyciela;
- możliwych do wykorzystania w kształceniu na odległość metod nauczania, w tym metody projektu i innych metod aktywizujących, elementów odwróconej lekcji, itd.;
- zaangażowania uczniów – ukierunkowanego przez nauczyciela, potwierdzającego udział w lekcji i zapoznanie się ze wskazanym materiałem, dającego podstawę do oceny ich pracy.
- Na każdą 45-minutową lekcję z przedmiotu prowadzoną w systemie zdalnym składają się zajęcia on-line w czasie rzeczywistym ( wideolekcje) oraz praca samodzielna ucznia w czasie rzeczywistym lub odroczonym.
- Za organizację lekcji odpowiedzialny jest nauczyciel, który decyduje o czasie trwania w/w wideolekcji mając na uwadze bezpieczeństwo i higienę pracy na komputerze. Praca on-line na platformie Ms Teams w trakcie jednej lekcji nie powinna przekraczać 30 minut.
- W miarę możliwości lekcje w ramach nauczania zdalnego organizowane będą tak, żeby uczniowie mogli wcześniej przygotować się do odpowiedzi realizując zadaną część materiału i wypowiedzieć się w czasie zajęć. Nauczyciel może podzielić pracę pomiędzy mniejsze zespoły i następnie weryfikować sposób opracowania materiału (tego rodzaju aktywność może podlegać ocenie).
- Przestrzega się zasad bezpiecznego i kulturalnego udziału w wideolekcjach na platformie Ms Teams, m.in.:
- wyłącznie nauczyciel jest organizatorem zajęć, który decyduje o udziale w wideolekcji/ spotkaniu wybranych osób, stąd niemożliwe jest dołączanie do spotkania innych osób bez wiedzy i zgody nauczyciela, blokowanie czy usuwanie uczestników spotkania, emitowanie niepożądanych materiałów, itp.;
- niedostępne są opcje wstawiania gifów, nagrywania zajęć czy robienia zdjęć przez uczniów - bez zgody nauczyciela;
- uczeń nie możliwości modyfikowania, tj. usuwania, wprowadzania zmian, itp. w wiadomościach już zapisanych, np. na czacie, w nazwach kanałów (przedmiotów);
- uczniowie powinni posiadać kamerki internetowe, które włączają podczas spotkania on-line oraz mikrofony, które włączają tylko na prośbę nauczyciela.
UWAGA: W czasie odpowiedzi ustnej czy sprawdzianu uczeń może zostać poproszony przez nauczyciela o udostępnienie ekranu swojego komputera w całości, aby było widać, np. czy nie korzysta z innych otwartych równolegle aplikacji, pomocy osób trzecich.
- W czasie lekcji zdalnej uczeń ma obowiązek posiadania podręczników, zeszytu oraz innych wymaganych przyborów i materiałów. Przygotowanie do zajęć może podlegać sprawdzeniu i skutkować uwagą z zachowania, a nawet oceną niedostateczną, jeśli zadanie w zeszycie przedmiotowym lub zeszycie ćwiczeń podlegało ocenie.
- Nauczyciele umieszczają materiały do lekcji, zadania domowe, zadania dodatkowe, itp. na platformie Teams (szczegóły uzgodni z uczniami każdy nauczyciel przedmiotu).
UWAGA: W okresie testowania platformy Teams (1-2 tygodnie) możliwe jest również przekazywanie w/w materiałów czy informacji przez dziennik Librus.
- W czasie zajęć on-line uczeń koncentruje się na tym, co dzieje się na zajęciach. Jest zobowiązany do kulturalnego zachowania się w stosunku do nauczyciela, jak również koleżanek i kolegów.
- Nauczyciele przedmiotów zapewniają uczniom raz w tygodniu możliwość zdalnych konsultacji przedmiotowych zgodnie ze zgłaszanymi potrzebami uczniów, w godzinach podanych przez nauczyciela przedmiotu. (Patrz: Harmonogram konsultacji w roku szkolnym 2020/2021 - strona internetowa Szkoły).
- Dla uczniów klas ósmych można nadal organizować konsultacje indywidualne bądź w małych grupach na terenie szkoły – z zachowaniem reżimu sanitarnego. (Uczeń zobowiązany jest powiadomić nauczyciela przedmiotu, minimum dzień wcześniej, o chęci przybycia na konsultacje. Nauczyciel zawiadamia rano szkołę o potrzebie przygotowania pomieszczenia na konsultacje oraz odnotowuje datę, czas trwania oraz ilość i nazwiska uczniów korzystających z zajęć. Uczniowie również mają obowiązek przestrzegania obostrzeń sanitarnych, zwłaszcza: brak objawów chorobowych, maseczka.)
&3
Kontrola frekwencji podczas zdalnego nauczania (ZN)
- Obecność uczniów na zajęciach on-line, podobnie jak na zajęciach stacjonarnych w szkole, jest obowiązkowa i podlega kontroli w czasie rzeczywistym. Nauczyciel ma prawo do kontroli obecności w dowolnym momencie zajęć.
- W przypadku konieczności opuszczenia lekcji na krótki moment, uczeń zgłasza ten fakt
- Stwierdzenie nieobecności ucznia na lekcji on-line lub jej części skutkuje wpisaniem mu nieobecności na tej lekcji do dziennika elektronicznego.
- Rodzic ucznia zobowiązany jest do usprawiedliwienia każdej nieobecności dziecka na lekcji – należy w okresie do 3 dni od dnia powrotu dziecka do szkoły przesłać usprawiedliwienie do wychowawcy klasy - jak w przypadku nieobecności w szkole. Uczeń zobowiązany jest do uzupełnienia materiału oraz do wykonania zadania domowego z lekcji, na których był nieobecny.
- O ewentualnych problemach z zalogowaniem się na platformie, skutkujących nieobecnością na lekcji on-line, uczeń każdorazowo powinien powiadomić nauczyciela prowadzącego lekcję i wychowawcę klasy, a następnie potwierdzić zapoznanie się z materiałem na lekcji w sposób wskazany przez nauczyciela, np. poprzez odesłanie wykonanych zadań.
- O poważnych problemach technicznych związanych z dostępnością Internetu czy brakiem sprawnego sprzętu - rodzic ucznia powinien w trybie pilnym poinformować wychowawcę klasy ze względu na konieczność zorganizowania zajęć zdalnych dla ucznia w inny sposób, np. na terenie szkoły lub wypożyczenia sprzętu (w miarę możliwości technicznych).
&4
Ocenianie podczas nauczania zdalnego (ZN)
- Nauczyciel zobowiązany jest do monitorowania i oceniania postępów w nauce ucznia oraz przekazywania uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych zgodnie z zapisami zawartymi w Statucie szkoły, wymaganiach edukacyjnych i umowie przedmiotowej - z uwzględnieniem specyfiki kształcenia na odległość.
- W okresie nauczania zdalnego obowiązują zasady wewnątrzszkolnego oceniania (WZO) zawarte w Statucie Szkoły i dookreślone w Przedmiotowych Zasadach Oceniania (PZO). Jeśli zachodzi taka potrzeba, w/w zasady mogą być zmodyfikowane na okoliczność nauczania zdalnego.
- Oprócz tradycyjnych form podlegających ocenianiu dopuszcza się także formy właściwe dla rzeczywistości on-line, takie jak np.:
- sprawdziany, kartkówki, testy, quizy online,
- odpowiedzi ustne online,
- zadania projekty, prezentacje multimedialne wykonane samodzielnie w domu,
- udział w dyskusjach online,
- zdjęcia wykonanych przez siebie prac np. manualnych, modeli, projektów itp.,
- efekty pracy na różnych portalach społecznościowych pod kierunkiem nauczyciela,
- prowadzenie bloga przedmiotowego,
- udział w szkoleniach, konkursach on-line potwierdzony stosownym certyfikatem.
- Wszelkie prace pisemne, które wymagają korekty i pisemnego komentarza nauczyciela, powinny być przesyłane przez uczniów w postaci plików edytowalnych (docx, doc, odt) chyba, że Prowadzący zajęcia zdecyduje inaczej.
- Nie każda przesłana praca pisemna musi podlegać ocenie. Nauczyciel nie ma też obowiązku każdorazowego potwierdzenia odbioru pracy.
- Zaangażowanie ucznia podczas zajęć on-line jest obowiązkowe i może podlegać ocenie zarówno w obszarze wiedzy (aktywność, praca podczas zajęć), jak i zachowania.
- Aktywność ucznia w czasie zajęć jest ważną składową jego oceny półrocznej i rocznej.
- W przypadku klasyfikacji zdalnej, obowiązują te same przepisy prawa, co w przypadku klasyfikacji przeprowadzanej na terenie szkoły.
&5
Sposoby kontaktu wychowawcy i nauczycieli z rodzicami i uczniami podczas ZN
- W sytuacji nauczania zdalnego oficjalna komunikacja pomiędzy uczniami i rodzicami a wychowawcą, nauczycielami i Dyrektorem Szkoły odbywa się przy użyciu dziennika elektronicznego Librus oraz platformy Ms Teams. Uczniowie zobowiązani są do regularnego odczytywania wiadomości od w/w pracowników Szkoły zamieszczanych na tych platformach.
- Wychowawcy w czasie trwania trybu zdalnego są zobowiązani do utrzymywania stałego kontaktu z rodzicami. Na bieżąco przekazują rodzicom wiadomości dotyczące procesu nauczania, oraz inne istotne sprawy związane z uczniem.
- Podstawowym kanałem informacyjnym wychowawcy z rodzicami jest dziennik elektroniczny Librus (jak wyżej) lub kanał na platformie Teams; w wyjątkowych przypadkach - inny sposób uzgodniony bezpośrednio z rodzicem. W razie potrzeby, wychowawca może również zorganizować spotkanie z rodzicami on-line na platformie Ms Teams.
- Rodzice mogą wysyłać informacje, zapytania, itp. do wychowawcy, dyrektora szkoły lub nauczycieli przez dziennik Librus, a pracownicy szkoły odpowiadają na maile po zapoznaniu się - tak szybko jak jest to możliwe.
- Rodzice uczniów mają możliwość kontaktu z wychowawcą lub nauczycielami przedmiotów przez Teams w środy w godz. 17.00 - 18.00 - po wcześniejszym (min. dzień wcześniej) zgłoszeniu nauczycielowi przez Librus chęci spotkania i uzgodnieniu kanału komunikacji na Teams.
- Rodzice są zobowiązani do ścisłej współpracy z wychowawcą, nauczycielami i dyrektorem szkoły oraz do systematycznego monitorowania informacji przekazywanych przez dziennik elektroniczny (Ogłoszenia, Wiadomości, Kalendarz).
&6
Zasady dotyczące organizacji kształcenia specjalnego, zajęć z zakresu pomocy psychologiczno- pedagogicznej i kół zainteresowań
- Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz rewalidacyjne są realizowane zgodnie z tygodniowym przydziałem zajęć.
- Nauczyciele realizujący zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej i zajęcia rewalidacyjne w klasach I-III oraz IV-VIII, prowadzą je z wykorzystaniem platformy Ms Teams; przygotowują materiały i zamieszczają je na w/w platformie edukacyjnej na zasadach ogólnych.
- Dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego można nadal organizować zajęcia na terenie szkoły – z zachowaniem reżimu sanitarnego – na wniosek rodziców do dyrektora szkoły.
- Wszyscy nauczyciele świadczą także uczniom bieżącą pomoc psychologiczno-pedagogiczną podczas zajęć – zgodnie z dostosowanymi wymaganiami edukacyjnymi.
- Regularnie, zgodnie z dotychczasowym planem, prowadzone są także w formie zdalnej zajęcia kół zainteresowań rozwijające kreatywność i samodzielność uczniów.
- Pedagog szkolny dostępny jest dla uczniów i rodziców na Teams w celu konsultacji, udzielania porad, pomocy i informacji w godzinach podanych w Harmonogramie dostępności pedagoga szkolnego na Teams w okresie pracy zdalnej - Załącznik nr 1. Ponadto, pedagog szkolny prowadzi zajęcia on-line z uczniami według wcześniej ustalonego planu oraz zajęcia profilaktyczno-wychowawcze we współpracy z wychowawcami klas i nauczycielami.
&7
Zasady dotyczące organizacji pracy świetlicy i biblioteki szkolnej
- Świetlica szkolna proponuje chętnym uczniom zajęcia, gry, zabawy, konkursy, itp. w formie zdalnej oraz służy pomocą w odrabianiu zadań, w szczególności uczniom objętym kształceniem specjalnym - w sytuacji zgłoszenia takiej potrzeby do wychowawcy świetlicy przez ucznia lub rodzica. Harmonogram dostępności wychowawców świetlicy na Teams w okresie pracy zdalnej - Załącznik nr 2.
1a. Świetlica prowadzi stacjonarnie działalność opiekuńczą dla dzieci klas I-III, których rodzice zatrudnieni są w podmiotach wykonujących zadania w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem Covid-19 – na wniosek rodziców do dyrektora szkoły o objęcie dziecka taką opieką. Podczas pobytu na świetlicy dzieci realizują zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
1b. Wychowawcy świetlicy mogą również nadzorować pracę zdalną uczniów, którzy realizują ją w szkole ze względu na niepełnosprawność lub z powodu braku w domu warunków do nauki zdalnej.
- Zasady organizacji pracy świetlicy szkolnej (w sytuacji obecności uczniów rodziców uprawnionych – patrz: ust. 1a powyżej) reguluje zaktualizowany Regulamin pracy świetlicy szkolnej w Szkole Podstawowej nr 18 w Jaworznie w warunkach zagrożenia epidemią Covid-19 - Załącznik nr 3.
- Zasady organizacji pracy biblioteki szkolnej reguluje zaktualizowanyRegulamin pracy biblioteki szkolnej w Szkole Podstawowej nr 18 w Jaworznie w warunkach zagrożenia epidemią Covid-19 - Załącznik nr 4.
&8
Zapewnienie warunków do prowadzenia zajęć przez nauczycieli
- Nauczyciele klas IV-VIII mogą prowadzić zdalne nauczanie na terenie szkoły, jeżeli w miejscu zamieszkania występują przeszkody organizacyjne uniemożliwiające prowadzenie efektywnego nauczania zdalnego.
- Nauczyciele prowadzą zdalne nauczanie ze swoich domów, jeśli posiadają sprzęt i odpowiednie warunki, umożliwiającego jego bezpieczną realizację, co potwierdzają na piśmie składając u Dyrektora Szkoły Oświadczenie nauczyciela.
- W przypadku, gdy nauczyciel nie dysponuje odpowiednim sprzętem lub warunkami domowymi, niezwłocznie informuje o tym fakcie dyrektora szkoły, który zapewnia sprzęt służbowy do prowadzenia zajęć na terenie szkoły lub w ramach możliwości - udostępni sprzęt służbowy do użytkowania w warunkach domowych.
- W trakcie nauczania zdalnego, nauczyciele ponoszą odpowiedzialność za bezpieczeństwo danych osobowych uczniów, rodziców, innych nauczycieli oraz pracowników szkoły, które gromadzą i są zobowiązani do przestrzegania procedur określonych w polityce ochrony danych osobowych.
&9
Zapewnienie ósmoklasistom jak najlepszych warunków
przygotowania się do egzaminu
- Dyrektor Szkoły umożliwia ósmoklasistom w razie potrzeby konsultacje indywidualne lub w małych grupach, zdalne lub na terenie szkoły, z nauczycielami prowadzącymi zajęcia edukacyjne z przedmiotów egzaminacyjnych - po wcześniejszym uzgodnieniu z nauczycielem czasu i miejsca spotkania.
- Na początku kwietnia zostaną podane do wiadomości uczniów i rodziców oraz omówione z uczniami wyniki próbnego egzaminu ósmoklasisty, który odbył się w dniach 17-19 marca 2021r. Dalsza praca nad przygotowaniem do egzaminu opierać się będzie na wnioskach sformułowanych w wyniku analizy wyników egzaminu próbnego.
&10
Prowadzenie dokumentacji nauczania
- Wszystkie działania podejmowane w ramach czasu pracy stosownie do stanowiska są dokumentowane w dzienniku Librus lub dziennikach zajęć pozalekcyjnych.
- Nauczyciele uzupełniają dzienniki zajęć pozalekcyjnych w wersji papierowej na terenie szkoły, przed lub po odbytych lekcjach zdalnych – raz w tygodniu (najlepiej w piątek lub poniedziałek).
&11
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 22 marca 2021 r. Traci ważność poprzednie zarządzenie Dyrektora Szkoły z dnia 18 stycznia 2021 r.
Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 18 w Jaworznie,
mgr Anna Hassa