Szkoła Podstawowa nr 18 Jaworzno

ZARZĄDZENIE DYREKTORA nr 5/2021/2022

23 grudnia 2021

 

 

 

ZARZĄDZENIE nr 5/2021/2022

Dyrektora Szkoły Podstawowej nr 18 w Jaworznie

z dnia 17 grudnia 2021 r.

w sprawie zasad regulujących sposób i tryb realizacji zadań szkoły

począwszy od 20 grudnia 2021 r.

 

Na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 13 marca 2021r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. z 2021r. poz. 2301), Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 18 w Jaworznie, wprowadza zzasady regulujące sposób i tryb realizacji zadań szkoły od 20 grudnia 2021 do 9 stycznia 2022:

 

 

§ 1

Zasady ogólne

  1. Nauka dla uczniów klas I-III i IV-VIII odbywać się będzie w systemie zdalnym, z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, w ramach dotychczasowego tygodniowego harmonogramu zajęć.

 

 

  1. W systemie zdalnym obowiązuje ta sama co dotychczas kolejność i czas rozpoczęcia zajęć, a przerwy będą mieć miejsce po każdej lekcji.

  2. Jeśli pracujący rodzic nie jest w stanie zapewnić w domu swojemu dziecku/dzieciom z klas I-III opieki lub/i nauczania zdalnego – powinien złożyć do dyrektora szkoły wniosek o zorganizowanie opieki i nauczania zdalnego na terenie szkoły.

 

  1. W dniach 20-22.12.2021 prowadzone będą jeszcze na terenie szkoły zajęcia wspierające dla wcześniej ustalonych grup z klas IV-VIII – po umówieniu godziny zajęć z nauczycielem prowadzącym.

 

§ 2

Technologie informacyjno-komunikacyjne wykorzystywane do realizacji zajęć

i organizacja zajęć w ramach nauczania zdalnego

 

    1. Kształcenie zdalne nauczyciele realizują z wykorzystaniem narzędzi, metod i technik kształcenia na odległość:

  1. platformy edukacyjnej Office 365 i dostępnych tam aplikacji, zwłaszcza aplikacji MS Teams umożliwiającej prowadzenie wideolekcji;

  2. narzędzi dziennika elektronicznego Librus;

  3. innych materiałów przygotowanych bądź wskazanych przez nauczyciela;

  4. możliwych do wykorzystania w kształceniu na odległość metod nauczania, w tym metody projektu i innych metod aktywizujących, elementów odwróconej lekcji, itd.;

  5. zaangażowania uczniów – ukierunkowanego przez nauczyciela, potwierdzającego udział w lekcji i zapoznanie się ze wskazanym materiałem, dającego podstawę do oceny ich pracy.

  1. Na każdą 45-minutową lekcję z przedmiotu prowadzoną w systemie zdalnym składają się zajęcia on-line w czasie rzeczywistym (tzw. wideolekcje) oraz praca samodzielna ucznia w czasie rzeczywistym lub odroczonym.

 

  1. Za organizację lekcji odpowiedzialny jest nauczyciel, który decyduje o czasie trwania w/w wideolekcji mając na uwadze bezpieczeństwo i higienę pracy na komputerze.

 

  1. W miarę możliwości lekcje w ramach nauczania zdalnego organizowane będą tak, żeby uczniowie mogli wcześniej przygotować się do odpowiedzi realizując zadaną część materiału i wypowiedzieć się w czasie zajęć. Nauczyciel może podzielić pracę pomiędzy mniejsze zespoły i następnie weryfikować sposób opracowania materiału (tego rodzaju aktywność może podlegać ocenie).

 

  1. Przestrzega się zasad bezpiecznego i kulturalnego udziału w wideolekcjach na platformie Ms Teams, m.in.:

  1. wyłącznie nauczyciel jest organizatorem zajęć, który decyduje o udziale w wideolekcji/ spotkaniu wybranych osób, stąd niemożliwe jest dołączanie do spotkania innych osób bez wiedzy i zgody nauczyciela, blokowanie czy usuwanie uczestników spotkania, emitowanie niepożądanych materiałów, itp.;

  2. niedostępne są opcje wstawiania gifów, nagrywania zajęć czy robienia zdjęć przez uczniów - bez zgody nauczyciela;

  3. uczeń nie możliwości modyfikowania, tj. usuwania, wprowadzania zmian, itp. w wiadomościach już zapisanych, np. na czacie, w nazwach kanałów (przedmiotów);

  4. uczniowie powinni posiadać kamerki internetowe, które włączają podczas spotkania on-line oraz mikrofony, które włączają tylko na prośbę nauczyciela.

UWAGA: W czasie odpowiedzi ustnej czy sprawdzianu uczeń może zostać poproszony przez nauczyciela o udostępnienie ekranu swojego komputera w całości, aby było widać, np. czy nie korzysta z innych otwartych aplikacji, pomocy osób trzecich, itp.

 

  1. W czasie lekcji zdalnej uczeń ma obowiązek posiadania podręczników, zeszytu oraz innych wymaganych przyborów i materiałów. Przygotowanie do zajęć może podlegać sprawdzeniu i skutkować uwagą z zachowania, a nawet oceną niedostateczną, jeśli zadanie w zeszycie przedmiotowym lub zeszycie ćwiczeń podlegało ocenie.

 

  1. Nauczyciele umieszczają materiały do lekcji, zadania domowe, zadania dodatkowe, itp. na platformie Teams (szczegóły uzgodni z uczniami każdy nauczyciel przedmiotu).

UWAGA: W okresie testowania platformy Teams (1-2 tygodnie) możliwe jest również przekazywanie w/w materiałów czy informacji przez dziennik Librus.

 

  1. W czasie zajęć on-line uczeń koncentruje się na tym, co dzieje się na zajęciach. Jest zobowiązany do kulturalnego zachowania się w stosunku do nauczyciela, jak również koleżanek i kolegów.

 

  1. Nauczyciele przedmiotów zapewniają uczniom raz w tygodniu możliwość zdalnych konsultacji przedmiotowych zgodnie ze zgłaszanymi potrzebami uczniów, w godzinach podanych przez nauczyciela przedmiotu.

 

  1. Dla uczniów klas ósmych można nadal organizować konsultacje indywidualne bądź w małych grupach na terenie szkoły – z zachowaniem reżimu sanitarnego. (Uczeń zobowiązany jest powiadomić nauczyciela przedmiotu, minimum dzień wcześniej, o chęci przybycia na konsultacje. Nauczyciel zawiadamia rano szkołę o potrzebie przygotowania pomieszczenia na konsultacje oraz odnotowuje datę, czas trwania oraz ilość i nazwiska uczniów korzystających z zajęć. Uczniowie również mają obowiązek przestrzegania obostrzeń sanitarnych, zwłaszcza: brak objawów chorobowych, maseczka.)

§ 3

Kontrola frekwencji podczas zdalnego nauczania (ZN)

  1. Obecność uczniów na zajęciach on-line, podobnie jak na zajęciach stacjonarnych w szkole, jest obowiązkowa i podlega kontroli w czasie rzeczywistym. Nauczyciel ma prawo do kontroli obecności w dowolnym momencie zajęć.

 

  1. W przypadku konieczności opuszczenia lekcji na krótki moment, uczeń zgłasza ten fakt nauczycielowi.

 

  1. Stwierdzenie nieobecności ucznia na lekcji on-line lub jej części skutkuje wpisaniem mu nieobecności na tej lekcji do dziennika elektronicznego.

 

  1. Rodzic ucznia zobowiązany jest do usprawiedliwienia każdej nieobecności dziecka na lekcji – należy w okresie do 3 dni od dnia powrotu dziecka do szkoły przesłać usprawiedliwienie do wychowawcy klasy - jak w przypadku nieobecności w szkole. Uczeń zobowiązany jest do uzupełnienia materiału oraz do wykonania zadania domowego z lekcji, na których był nieobecny.

 

  1. O ewentualnych problemach z zalogowaniem się na platformie, skutkujących nieobecnością na lekcji on-line, uczeń każdorazowo powinien powiadomić nauczyciela prowadzącego lekcję i wychowawcę klasy, a następnie potwierdzić zapoznanie się z materiałem na lekcji w sposób wskazany przez nauczyciela, np. poprzez odesłanie wykonanych zadań.

 

  1. O poważnych problemach technicznych związanych z dostępnością Internetu czy brakiem sprawnego sprzętu - rodzic ucznia powinien w trybie pilnym poinformować wychowawcę klasy ze względu na konieczność zorganizowania zajęć zdalnych dla ucznia w inny sposób, np. na terenie szkoły lub wypożyczenia sprzętu (w miarę możliwości technicznych).

 

§ 4

Ocenianie podczas nauczania zdalnego (ZN)

 

  1. Nauczyciel zobowiązany jest do monitorowania i oceniania postępów w nauce ucznia oraz przekazywania uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych zgodnie z zapisami zawartymi w Statucie szkoły, wymaganiach edukacyjnych i umowie przedmiotowej - z uwzględnieniem specyfiki kształcenia na odległość.

 

  1. W okresie nauczania zdalnego obowiązują zasady wewnątrzszkolnego oceniania (WZO) zawarte w Statucie Szkoły i dookreślone w Przedmiotowych Zasadach Oceniania (PZO). Jeśli zachodzi taka potrzeba, w/w zasady mogą być zmodyfikowane na okoliczność nauczania zdalnego.

 

  1. Oprócz tradycyjnych form podlegających ocenianiu dopuszcza się także formy właściwe dla rzeczywistości on-line, takie jak np.:

  1. sprawdziany, kartkówki, testy, quizy online,

  2. odpowiedzi ustne online,

  3. zadania projekty, prezentacje multimedialne wykonane samodzielnie w domu,

  4. udział w dyskusjach online,

  5. zdjęcia wykonanych przez siebie prac np. manualnych, modeli, projektów itp.,

  6. efekty pracy na różnych portalach społecznościowych pod kierunkiem nauczyciela,

  7. prowadzenie bloga przedmiotowego,

  8. udział w szkoleniach, konkursach on-line potwierdzony stosownym certyfikatem.

 

  1. Wszelkie prace pisemne, które wymagają korekty i pisemnego komentarza nauczyciela, powinny być przesyłane przez uczniów w postaci plików edytowalnych (docx, doc, odt) chyba, że Prowadzący zajęcia zdecyduje inaczej.

 

  1. Nie każda przesłana praca pisemna musi podlegać ocenie. Nauczyciel nie ma też obowiązku każdorazowego potwierdzenia odbioru pracy.

 

  1. Zaangażowanie ucznia podczas zajęć on-line jest obowiązkowe i może podlegać ocenie zarówno w obszarze wiedzy (aktywność, praca podczas zajęć), jak i zachowania.

 

  1. Aktywność ucznia w czasie zajęć jest ważną składową jego oceny półrocznej i rocznej.

 

  1. W przypadku klasyfikacji zdalnej, obowiązują te same przepisy prawa, co w przypadku klasyfikacji przeprowadzanej na terenie szkoły.

§ 5

Sposoby kontaktu wychowawcy i nauczycieli z rodzicami i uczniami podczas ZN

  1. W sytuacji nauczania zdalnego oficjalna komunikacja pomiędzy uczniami i rodzicami a wychowawcą, nauczycielami i Dyrektorem Szkoły odbywa się przy użyciu dziennika elektronicznego Librus oraz platformy Ms Teams. Uczniowie zobowiązani są do regularnego odczytywania wiadomości od w/w pracowników Szkoły zamieszczanych na tych platformach.

 

  1. Wychowawcy w czasie trwania trybu zdalnego są zobowiązani do utrzymywania stałego kontaktu z rodzicami. Na bieżąco przekazują rodzicom wiadomości dotyczące procesu nauczania, oraz inne istotne sprawy związane z uczniem.

 

  1. Podstawowym kanałem informacyjnym wychowawcy z rodzicami jest dziennik elektroniczny Librus (jak wyżej) lub kanał na platformie Teams; w wyjątkowych przypadkach - inny sposób uzgodniony bezpośrednio z rodzicem. W razie potrzeby, wychowawca może również zorganizować spotkanie z rodzicami on-line na platformie Ms Teams.

 

  1. Rodzice mogą wysyłać informacje, zapytania, itp. do wychowawcy, dyrektora szkoły lub nauczycieli przez dziennik Librus, a pracownicy szkoły odpowiadają na maile po zapoznaniu się - tak szybko jak jest to możliwe.

  2. Rodzice uczniów mają możliwość kontaktu z wychowawcą lub nauczycielami przedmiotów przez Teams - po wcześniejszym (min. dzień wcześniej) zgłoszeniu nauczycielowi przez Librus chęci spotkania i uzgodnieniu kanału komunikacji na Teams.

  3. Rodzice są zobowiązani do ścisłej współpracy z wychowawcą, nauczycielami i dyrektorem szkoły oraz do systematycznego monitorowania informacji przekazywanych przez dziennik elektroniczny (Ogłoszenia, Wiadomości, Kalendarz).

§ 6

Zasady dotyczące organizacji kształcenia specjalnego, zajęć z zakresu pomocy psychologiczno- pedagogicznej i kół zainteresowań

 

  1. Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz rewalidacyjne są realizowane zgodnie z tygodniowym przydziałem zajęć.

  2. Nauczyciele realizujący zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej i zajęcia rewalidacyjne w klasach I-III oraz IV-VIII, prowadzą je z wykorzystaniem platformy Ms Teams; przygotowują materiały i zamieszczają je na w/w platformie edukacyjnej na zasadach ogólnych.

  3. Dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego można organizować zajęcia na terenie szkoły z zachowaniem reżimu sanitarnego – na wniosek rodziców do dyrektora szkoły.

  4. Wszyscy nauczyciele świadczą także uczniom bieżącą pomoc psychologiczno-pedagogiczną podczas zajęć – zgodnie z dostosowanymi wymaganiami edukacyjnymi.

  5. Regularnie, zgodnie z dotychczasowym planem, prowadzone są także w formie zdalnej zajęcia kół zainteresowań rozwijające kreatywność i samodzielność uczniów.

  6. Pedagog szkolny dostępny jest dla uczniów i rodziców na Teams w celu konsultacji, udzielania porad, pomocy i informacji w godzinach podanych w Harmonogramie dostępności pedagoga szkolnego na Teams w okresie pracy zdalnej - Załącznik nr 1. Ponadto, pedagog szkolny prowadzi zajęcia on-line z uczniami według wcześniej ustalonego planu oraz zajęcia profilaktyczno-wychowawcze we współpracy z wychowawcami klas i nauczycielami.

§ 7

Zasady dotyczące organizacji pracy świetlicy i biblioteki szkolnej

  1. Świetlica szkolna proponuje chętnym uczniom zajęcia, gry, zabawy, konkursy, itp. w formie zdalnej oraz służy pomocą w odrabianiu zadań, w szczególności uczniom objętym kształceniem specjalnym - w sytuacji zgłoszenia takiej potrzeby do wychowawcy świetlicy przez ucznia lub rodzica. Harmonogram dostępności wychowawców świetlicy na Teams w okresie pracy zdalnej - Załącznik nr 2.

 

2. Świetlica prowadzi stacjonarnie działalność opiekuńczą dla dzieci klas I-III– na wniosek rodziców do dyrektora szkoły o objęcie dziecka taką opieką. Podczas pobytu na świetlicy dzieci realizują zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

 

  1. Wychowawcy świetlicy mogą również nadzorować pracę zdalną uczniów, którzy realizują ją w szkole ze względu na niepełnosprawność lub z powodu braku w domu warunków do nauki zdalnej.

 

  1. Zasady organizacji pracy świetlicy szkolnej (w sytuacji obecności uczniów rodziców uprawnionych – patrz: ust. 1a powyżej) reguluje Regulamin pracy świetlicy szkolnej w Szkole Podstawowej nr 18 w Jaworznie w warunkach zagrożenia epidemią Covid-19 - Załącznik nr 3.

 

  1. Zasady organizacji pracy biblioteki szkolnej reguluje Regulamin pracy biblioteki szkolnej w Szkole Podstawowej nr 18 w Jaworznie w warunkach zagrożenia epidemią Covid-19 - Załącznik nr 4.



§ 8

 

Zapewnienie warunków do prowadzenia zajęć przez nauczycieli

 

  1. Nauczyciele klas IV-VIII mogą prowadzić zdalne nauczanie na terenie szkoły, jeżeli w miejscu zamieszkania występują przeszkody organizacyjne uniemożliwiające prowadzenie efektywnego nauczania zdalnego.

  2. Nauczyciele prowadzą zdalne nauczanie ze swoich domów, jeśli posiadają sprzęt i odpowiednie warunki, umożliwiającego jego bezpieczną realizację, co potwierdzają na piśmie składając u Dyrektora Szkoły Oświadczenie nauczyciela.

  3. W przypadku, gdy nauczyciel nie dysponuje odpowiednim sprzętem lub warunkami domowymi, niezwłocznie informuje o tym fakcie dyrektora szkoły, który zapewnia sprzęt służbowy do prowadzenia zajęć na terenie szkoły lub w ramach możliwości - udostępni sprzęt służbowy do użytkowania w warunkach domowych.

  4. W trakcie nauczania zdalnego, nauczyciele ponoszą odpowiedzialność za bezpieczeństwo danych osobowych uczniów, rodziców, innych nauczycieli oraz pracowników szkoły, które gromadzą i są zobowiązani do przestrzegania procedur określonych w polityce ochrony danych osobowych.

§ 9

 

Zapewnienie ósmoklasistom jak najlepszych warunków

przygotowania się do egzaminu

 

  1. Dyrektor Szkoły umożliwia ósmoklasistom w razie potrzeby konsultacje indywidualne lub w małych grupach, zdalne lub na terenie szkoły, z nauczycielami prowadzącymi zajęcia edukacyjne z przedmiotów egzaminacyjnych - po wcześniejszym  uzgodnieniu z nauczycielem czasu i miejsca spotkania.

 

§ 10

Prowadzenie dokumentacji nauczania

  1. Wszystkie działania podejmowane w ramach czasu pracy stosownie do stanowiska są dokumentowane w dzienniku Librus lub dziennikach zajęć pozalekcyjnych (np. zajęcoa wspierające).

§ 11

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 17 grudnia 2021 r.

 

 

Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 18 w Jaworznie,

mgr Anna Hassa