Podsumowanie pracy szkoły
Rok szkolny 2019/2020
PODSUMOWANIE PRACY SZKOŁY W ROKU SZKOLNYM 2019/2020
3;`
-
Rok szkolny 2019/2020 zakończyło 347 uczniów klas I-VIII, tj. o 31 uczniów więcej niż w roku zeszłym. Uczniowie zgrupowani byli w 16 oddziałach: 6 oddziałach klas I-III (130 uczniów) i 10 oddziałach klas IV-VIII (217 uczniów).
-
Praca dydaktyczno-wychowawcza w klasach I-VIII opierała się na dopuszczonych przez dyrektora do użytku szkolnego programach nauczania obowiązkowych zajęć edukacyjnych. Ponadto, nauczyciele realizowali 8 innowacji pedagogicznych oraz 26 programów własnych zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych lub o charakterze profilaktyczno-wychowawczym i jeden program własny oceniania z języka angielskiego w klasach III.
-
Od stycznia 2020r., po skompletowaniu sprzętu komputerowego, Szkoła mogła rozpocząć proces wdrażania dziennika elektronicznego LIBRUS, który okazał się nieodzowny w komunikacji z uczniami i rodzicami podczas nauczania zdalnego.
-
Rok szkolny liczył 35,5 tygodni roboczych, z czego ok. 13 tygodni stanowiło nauczanie zdalne. Od dnia 25.03 do 26.06.2020 podstawa realizowana była przy pomocy metod i technik kształcenia na odległość. Nauczyciele skutecznie wdrożyli komunikację, ocenianie oraz inne narzędzia dziennika elektronicznego Librus; prowadzili wideoolekcje z użyciem Skype i MS Teams, wykorzystywali materiały opublikowane na stronach internetowych MEN, CKE, OKE oraz na różnorodnych platformach edukacyjnych, m.in.: zdalne lekcje, epodręczniki, Eduelo; na kanałach youtube, genial.ly, Pi stacja, Scholaris i wielu innych.
-
Pomimo 3-miesięcznego okresu „kształcenia na odległość” treści podstawy programowej zostały zrealizowane, za wyjątkiem treści koniecznych do przeprowadzenia w terenie. Utrwalenie niektórych ćzęści materiału przeniesiono na kolejny rok szkolny.
-
W zajęciach specjalistycznych z pomocy psychologiczno-pedagogicznej (logopedyczne, dydaktyczno -wyrównawcze, korekcyjno-kompensacyjne, socjoterapeutyczne, rozwijające zdolność uczenia się) korzystało za zgodą rodziców 56 uczniów. Ponadto, uczniowie rozwijali swoje zainteresowania podczas 23 godzin kół zainteresowań z godzin ddd rozwijających aktywność i kreatywność; w tym 4 godziny zajęć SKS (płatnych z Ministerstwa Sportu i Turystyki). Ogółem, frekwencja podczas zajęć
pozalekcyjnych wyniosła 85,35%.
-
Dwóch uczniów klas I nie otrzymało promocji do klasy drugiej. Na II etapie edukacyjnym żaden z uczniów nie otrzymał oceny niedostatecznej na świadectwo.
-
Na zakończenie roku szkolnego 2019/2020 średnia Szkoły wyniosła 4,1 (w I półroczu 2019/2020 – 3,89, a w II półroczu – 4,31). Wśród klas IV-VIII najwyższą średnią zdobyła klasa VIa (wych. mgr J. Rożkowicz) – 4,38, II miejsce VIb – 4,29, III miejsce IVa – 4,28 . Najniższą średnią, bo tylko 3,67 osiągnęła klasa VIIIa, jednak możliwości i umiejętności ósmoklasistów kształtowały się na dużo wyższym poziomie, ponieważ wyniki egzaminu ósmoklasisty okazały się wyższe od średniej krajowej ze wszystkich trzech przedmiotów: j. angielskiego, matematyki i języka polskiego.
-
2019/2020
język polski
matematyka
język angielski
SP nr 18
59,25%
49,54%
59,96%
Jaworzno
54,98%
41,25%
51,89%
woj. śląskie
59,29%
45,67%
55,24%
kraj
59%
46%
54%
Język polski - wynik wyższy o 0,25% od średniej w kraju i wyższy o 4,27% od wyniku w Jaworznie.
Matematyka - wynik wyższy o 3,54% od średniej w kraju i wyższy o 8,29% od wyniku w Jaworznie.
Język angielski - wynik wyższy o 5,96% od średniej w kraju i wyższy o 8,07% od wyniku w Jaworznie.
Reasumując, na 19 szkół piszących egzamin w Jaworznie nasza Szkoła uzyskała średnią z przedmiotów plasującą ją w Mieście na III miejscu z języka angielskiego, V miejscu - z języka polskiego i V miejscu - z matematyki.
-
Świadectwa z wyróżnieniem (średnia ocen min. 4,75 i zachowanie min. bardzo dobre) – w roku szkolnym 2019/2020 otrzymała duża ilość uczniów, bo 77 na 217 uczniów klas IV-VIII, co stanowi 35,4% uczniów klas starszych. Jest to rekordowa ilość uczniów, która odnalazła się w kształceniu na odległość.
-
Innym ważnym wyznacznikiem poziomu pracy szkoły na tle innych placówek są osiągnięcia uczniów (miejsca I-III i wyróżnienia) w konkursach pozaszkolnych na szczeblu międzynarodowym, ogólnopolskim, wojewódzkim i miejskim w roku szkolnym 2019/2020. Chociaż 2/3 konkursów nie odbyło się ze względu na wprowadzenie ZN, nasi uczniowie zdołali wziąć udział w konkursach zorganizowanych przed pandemią i zdobyć miejsca na podium oraz wyróżnienia . I tak, odnotowano: 18 sukcesów w nauce, 3 sukcesy artystyczne, 8 – sportowych i 1 sukces Szkoły za III m. w Regionalnum Konkursie SKO wiążący się z nagrodą pieniężną dla Szkoły czyli ogółem 30 sukcesów uczniów i ich nauczycieli.
-
W II półroczu, w związku z wprowadzeniem kształcenia na odległość, Rada Pedagogiczna Szkoły uchwaliła „ANEKS nr 1 do wewnątrzszkolnego oceniania w Szkole Podstawowej nr 18 w Jaworznie ustalony przez dyrektora we współpracy z nauczycielami szkoły w związku z wprowadzeniem nauczania zdalnego z dniem 25.03.2020r.“, w którym zawarła zapis: „15. Oceniając zachowanie ucznia w okresie kształcenia na odległość brane będą pod uwagę następujące kryteria::
-
Aktywność ucznia w kształceniu na odległość
-
Terminowość wywiązywania się z zadań domowych
-
Kultura zachowania podczas kształcenia na odległość
-
Aktywność społeczna.
-
W okresie X 2019 – II 2020 zespół nauczycieli przeprowadził wśród społeczności szkolnej ewaluację wewnętrzną pt. Szkoła podejmuje działania związane ze wzmocnieniem bezpieczeństwa dzieci w obszarze bezpiecznego korzystania z cyberprzestrzeni, w tym z portali społecznościowych. Wnioski z ewaluacji będą wprowadzane w życie w kolejnym roku szkolnym.
-
Cieszy fakt, że coraz większym zainteresowaniem cieszy się działalność wolontaryjna. W szkole działają aktywnie 2 kluby: Szkolne Koło Caritas "Osiemnastka" (26 czlonków) oraz „Pomaganie jest fajne!”. Biorąc pod uwagę zaangażowanie uczniów i ilość różnorodnych akcji zorganizowanno wybory i nagrodzono „Najlepszego Wolontariusza Roku” – została nim Agata Szmyl z klasy 7a.
-
Komitet społeczny „Aktywna Osiemnastka” w składzie: dyrektor szkoły, przewodnicząca i z-ca przewodniczącego Rady Rodziców zarejestrował w Ministerstwie Cyfryzacji zbiórkę społeczną „Aktywnie, twórczo i bezpiecznie”, w ramach której zebrano ponad 3 000 zł (podczas 2 imprez szolnych: pikniku rodzinnego i kiermaszu bozonarodzeniowego), które przeznaczono na zakup sprzętu sportowego m.in. „Boccia”, gier planszowych rozwijających myślenie i kreatywność uczniów, oraz programu komputerowego zapewnieniajacego bezpieczeństwo w sieci. Z zebranych środków zakupiono również nagrodę dla „Wolontariusza Roku”.
-
W roku szkolnym 2019/2020 Szkoła należala do bezpiecznych, bowiem odnotowano tylo jeden wypadek oznaczon jako „lekki” (I półrocze).
-
Rok 2019/2020 okazał się także pomyślny dla Szkoły ze względu na pozyskanie dużych środków finansowych z różnych programów rządowych na doposażenie Szkoły: na zakup książek do biblioteki za kwotę 5000 zł w ramach Narodowego Programu Czytelnictwa oraz na doposazenie pracownii chemiczno-fizyczno-przyrodniczych w ramach subwencji MEN na kwotę prawie 80 000 tys zł. W szkole realizowano również dodatkowe zajęia dla uczniów klas V-VI w ramach projektu Jaworznicka Akademia Kreatywności (JAK) - do kontynuacji w obecnym roku szkolnym. Od ponad 10 lat Szkoła bierze udział w rządowo-unijnym „Programie dla szkół” gwarantującym dzieciom nieodpłatnie porcje warzywi i owoców oraz mleko – 3 razy w tygodniu.
-
W minionym roku szkolnym w szkole przeprowadzono kilka dużych remontów: korytrzy szkolnych na I i II piętrze, malowanie świetlicy szkolnej, wymianę podłóg w klasach 19 i 32.
-
Dyrektor A. Hassa dziękuje Radzie Rodziców, a zwłaszcza przewodniczącej RR p. Joannie Siemek-Dzięburskiej za regularny kontakt w czasie zdalnego nauczania w celu ustalenia istotnych kwestii dotyczących uczniów, np. kwestia nagród na zakończenie roku szkolnego czy zakupu dozowników łokciowych wraz z zapasem płynu do dezynfekcji.
I
Dyrektor szkoły, Anna Hassa