Podsumowanie pracy szkoły

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
20 września 2020

Rok szkolny 2019/2020

 

PODSUMOWANIE PRACY SZKOŁY W ROKU SZKOLNYM 2019/2020

3;`

  • Rok szkolny 2019/2020 zakończyło 347 uczniów klas I-VIII, tj. o 31 uczniów więcej niż w roku zeszłym. Uczniowie zgrupowani byli w 16 oddziałach: 6 oddziałach klas I-III (130 uczniów) i 10 oddziałach klas IV-VIII (217 uczniów).

  • Praca dydaktyczno-wychowawcza w klasach I-VIII opierała się na dopuszczonych przez dyrektora do użytku szkolnego programach nauczania obowiązkowych zajęć edukacyjnych. Ponadto, nauczyciele realizowali 8 innowacji pedagogicznych oraz 26 programów własnych zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych lub o charakterze profilaktyczno-wychowawczym i jeden program własny oceniania z języka angielskiego w klasach III.

  • Od stycznia 2020r., po skompletowaniu sprzętu komputerowego, Szkoła mogła rozpocząć proces wdrażania dziennika elektronicznego LIBRUS, który okazał się nieodzowny w komunikacji z uczniami i rodzicami podczas nauczania zdalnego.

  • Rok szkolny liczył 35,5 tygodni roboczych, z czego ok. 13 tygodni stanowiło nauczanie zdalne. Od dnia 25.03 do 26.06.2020 podstawa realizowana była przy pomocy metod i technik kształcenia na odległość. Nauczyciele skutecznie wdrożyli komunikację, ocenianie oraz inne narzędzia dziennika elektronicznego Librus; prowadzili wideoolekcje z użyciem Skype i MS Teams, wykorzystywali materiały opublikowane na stronach internetowych MEN, CKE, OKE oraz na różnorodnych platformach edukacyjnych, m.in.: zdalne lekcje, epodręczniki, Eduelo; na kanałach youtube, genial.ly, Pi stacja, Scholaris i wielu innych.

  • Pomimo 3-miesięcznego okresu „kształcenia na odległość” treści podstawy programowej zostały zrealizowane, za wyjątkiem treści koniecznych do przeprowadzenia w terenie. Utrwalenie niektórych ćzęści materiału przeniesiono na kolejny rok szkolny.

  • W zajęciach specjalistycznych z pomocy psychologiczno-pedagogicznej (logopedyczne, dydaktyczno -wyrównawcze, korekcyjno-kompensacyjne, socjoterapeutyczne, rozwijające zdolność uczenia się) korzystało za zgodą rodziców 56 uczniów. Ponadto, uczniowie rozwijali swoje zainteresowania podczas 23 godzin kół zainteresowań z godzin ddd rozwijających aktywność i kreatywność; w tym 4 godziny zajęć SKS (płatnych z Ministerstwa Sportu i Turystyki). Ogółem, frekwencja podczas zajęć

pozalekcyjnych wyniosła 85,35%.

  • Dwóch uczniów klas I nie otrzymało promocji do klasy drugiej. Na II etapie edukacyjnym żaden z uczniów nie otrzymał oceny niedostatecznej na świadectwo.

  • Na zakończenie roku szkolnego 2019/2020 średnia Szkoły wyniosła 4,1 (w I półroczu 2019/2020 – 3,89, a w II półroczu – 4,31). Wśród klas IV-VIII najwyższą średnią zdobyła klasa VIa (wych. mgr J. Rożkowicz) – 4,38, II miejsce VIb4,29, III miejsce IVa4,28 . Najniższą średnią, bo tylko 3,67 osiągnęła klasa VIIIa, jednak możliwości i umiejętności ósmoklasistów kształtowały się na dużo wyższym poziomie, ponieważ wyniki egzaminu ósmoklasisty okazały się wyższe od średniej krajowej ze wszystkich trzech przedmiotów: j. angielskiego, matematyki i języka polskiego.

 

2019/2020

język polski

matematyka

język angielski

SP nr 18

59,25%

49,54%

59,96%

Jaworzno

54,98%

41,25%

51,89%

woj. śląskie

59,29%

45,67%

55,24%

kraj

59%

46%

54%

 

Język polski - wynik wyższy o 0,25% od średniej w kraju i wyższy o 4,27% od wyniku w Jaworznie.

Matematyka - wynik wyższy o 3,54% od średniej w kraju i wyższy o 8,29% od wyniku w Jaworznie.

Język angielski - wynik wyższy o 5,96% od średniej w kraju i wyższy o 8,07% od wyniku w Jaworznie.

Reasumując, na 19 szkół piszących egzamin w Jaworznie nasza Szkoła uzyskała średnią z przedmiotów plasującą ją w Mieście na III miejscu z języka angielskiego, V miejscu - z języka polskiego i V miejscu - z matematyki.

  • Świadectwa z wyróżnieniem (średnia ocen min. 4,75 i zachowanie min. bardzo dobre) – w roku szkolnym 2019/2020 otrzymała duża ilość uczniów, bo 77 na 217 uczniów klas IV-VIII, co stanowi 35,4% uczniów klas starszych. Jest to rekordowa ilość uczniów, która odnalazła się w kształceniu na odległość.

  • Innym ważnym wyznacznikiem poziomu pracy szkoły na tle innych placówek są osiągnięcia uczniów (miejsca I-III i wyróżnienia) w konkursach pozaszkolnych na szczeblu międzynarodowym, ogólnopolskim, wojewódzkim i miejskim w roku szkolnym 2019/2020. Chociaż 2/3 konkursów nie odbyło się ze względu na wprowadzenie ZN, nasi uczniowie zdołali wziąć udział w konkursach zorganizowanych przed pandemią i zdobyć miejsca na podium oraz wyróżnienia . I tak, odnotowano: 18 sukcesów w nauce, 3 sukcesy artystyczne, 8 – sportowych i 1 sukces Szkoły za III m. w Regionalnum Konkursie SKO wiążący się z nagrodą pieniężną dla Szkoły czyli ogółem 30 sukcesów uczniów i ich nauczycieli.

  • W II półroczu, w związku z wprowadzeniem kształcenia na odległość, Rada Pedagogiczna Szkoły uchwaliła „ANEKS nr 1 do wewnątrzszkolnego oceniania w Szkole Podstawowej nr 18 w Jaworznie ustalony przez dyrektora we współpracy z nauczycielami szkoły w związku z wprowadzeniem nauczania zdalnego z dniem 25.03.2020r.“, w którym zawarła zapis: „15. Oceniając zachowanie ucznia w okresie kształcenia na odległość brane będą pod uwagę następujące kryteria::

  • Aktywność ucznia w kształceniu na odległość

  • Terminowość wywiązywania się z zadań domowych

  • Kultura zachowania podczas kształcenia na odległość

  • Aktywność społeczna.

  • W okresie X 2019 – II 2020 zespół nauczycieli przeprowadził wśród społeczności szkolnej ewaluację wewnętrzną pt. Szkoła podejmuje działania związane ze wzmocnieniem bezpieczeństwa dzieci w obszarze bezpiecznego korzystania z cyberprzestrzeni, w tym z portali społecznościowych. Wnioski z ewaluacji będą wprowadzane w życie w kolejnym roku szkolnym.

  • Cieszy fakt, że coraz większym zainteresowaniem cieszy się działalność wolontaryjna. W szkole działają aktywnie 2 kluby: Szkolne Koło Caritas "Osiemnastka" (26 czlonków) oraz „Pomaganie jest fajne!”. Biorąc pod uwagę zaangażowanie uczniów i ilość różnorodnych akcji zorganizowanno wybory i nagrodzono „Najlepszego Wolontariusza Roku” – została nim Agata Szmyl z klasy 7a.

  • Komitet społeczny „Aktywna Osiemnastka” w składzie: dyrektor szkoły, przewodnicząca i z-ca przewodniczącego Rady Rodziców zarejestrował w Ministerstwie Cyfryzacji zbiórkę społeczną „Aktywnie, twórczo i bezpiecznie”, w ramach której zebrano ponad 3 000 zł (podczas 2 imprez szolnych: pikniku rodzinnego i kiermaszu bozonarodzeniowego), które przeznaczono na zakup sprzętu sportowego m.in. „Boccia”, gier planszowych rozwijających myślenie i kreatywność uczniów, oraz programu komputerowego zapewnieniajacego bezpieczeństwo w sieci. Z zebranych środków zakupiono również nagrodę dla „Wolontariusza Roku”.

  • W roku szkolnym 2019/2020 Szkoła należala do bezpiecznych, bowiem odnotowano tylo jeden wypadek oznaczon jako „lekki” (I półrocze).

  • Rok 2019/2020 okazał się także pomyślny dla Szkoły ze względu na pozyskanie dużych środków finansowych z różnych programów rządowych na doposażenie Szkoły: na zakup książek do biblioteki za kwotę 5000 zł w ramach Narodowego Programu Czytelnictwa oraz na doposazenie pracownii chemiczno-fizyczno-przyrodniczych w ramach subwencji MEN na kwotę prawie 80 000 tys zł. W szkole realizowano również dodatkowe zajęia dla uczniów klas V-VI w ramach projektu Jaworznicka Akademia Kreatywności (JAK) - do kontynuacji w obecnym roku szkolnym. Od ponad 10 lat Szkoła bierze udział w rządowo-unijnym „Programie dla szkół” gwarantującym dzieciom nieodpłatnie porcje warzywi i owoców oraz mleko – 3 razy w tygodniu.

  • W minionym roku szkolnym w szkole przeprowadzono kilka dużych remontów: korytrzy szkolnych na I i II piętrze, malowanie świetlicy szkolnej, wymianę podłóg w klasach 19 i 32.

  • Dyrektor A. Hassa dziękuje Radzie Rodziców, a zwłaszcza przewodniczącej RR p. Joannie Siemek-Dzięburskiej za regularny kontakt w czasie zdalnego nauczania w celu ustalenia istotnych kwestii dotyczących uczniów, np. kwestia nagród na zakończenie roku szkolnego czy zakupu dozowników łokciowych wraz z zapasem płynu do dezynfekcji.

I

Dyrektor szkoły, Anna Hassa