Podsumowanie pracy szkoły
Rok szkolny 2020/2021- I półrocze
ANALIZA PRACY SZKOŁY W I PÓŁROCZU ROKU SZKOLNEGO 2020/2021
- Z końcem I półrocza roku szkolnego 2020/2021 naukę w szkole realizowało 359 uczniów (w zeszłym roku szkolnym – 349 uczniów, a dwa lata temu - 318). Liczba uczniów klas I-III wynosi 131 uczniów zgrupowanych w 6 oddziałach, a liczba uczniów klas IV-VIII – 228 uczniów w 11 oddziałach.
- Realizacja podstawy programowej ze wszystkich przedmiotów została zaplanowana na 32 tygodnie. Cały rok szkolny liczy 36 tygodni roboczych, a zatem rezerwa godzinowa wynosi 4 tygodnie w całym roku szkolnym. I półrocze 2020/2021 liczyło 17 tygodni roboczych (po odliczeniu dni świąt, przerwy świątecznej i dni ustawowo wolnych); 19 tygodni pozostało do przepracowania w II półroczu.
- Praca dydaktyczna w klasach I-VIII opierała się na dopuszczonych do użytku szkolnego przez dyrektora szkoły programach nauczania, z których część została zmodyfikowana - zgodnie z potrzebami zespołów klasowych. Nauczyciele zgłosili do realizacji 19 programów własnych i 7 programów innowacji pedagogicznych dotyczących głównie zajęć pozalekcyjnych oraz działań z zakresu profilaktyki i wychowania. Nie wszystkie udało się w I półroczu realizować ze względu na obostrzenia sanitarne i nauczanie zdalne trwające od 9 listopada 2020 r. do końca I półrocza, tj. 29 stycznia 2021r. Uniemożliwiona została m.in. organizacja konkursów szkolnych, wycieczek, wyjazdu na Euroweek, spotkań z ciekawymi ludźmi, współpraca z różnymi instytucjami.
- Pomimo nauczania zdalnego realizacja podstawy przebiegała systematycznie, a zaplanowany na I półrocze materiał programowy został zrealizowany i w większości - utrwalony . W przypadku kilku klas i przedmiotów, z powodu absencji chorobowej nauczycieli, nie udało się zrealizować zaplanowanej na 17 tyg. ilości godzin, ale treści programowe zostały wprowadzone, a lekcje utrwalające ten materiał zostaną przeprowadzone w II półroczu.
- Treści programowe w nauczaniu zdalnym realizowane były z zastosowaniem metod, technik i narzędzi kształcenia na odległość. Wszyscy nauczyciele wykorzystywali platformę edukacyjną MsTeams do prowadzenia lekcji online oraz dziennik elektroniczny Librus, a ponadto - sprawdzone portale edukacyjne i strony internetowe dedykowane różnym przedmiotom, m.in.: pl, squla.pl, eduello.pl, SuperKid.pl, matzoo.pl, pisupisu.pl, ekodzieciaki.pl, Nowa Era - nauka zdalna, Szkoła z TVP (różne przedmioty), wspip.net, dlanauczyciela.pl, zdalne lekcje gov.pl, lekcje w sieci, lektury.gov.pl, portale edukacyjne IPN, przystanek historia.pl, dzieje.pl, pistacja.tv, Scholaris, Academia Khana, Testportal i inne, Wielu pedagogów korzystało podczas zajęć z multibooków wyd. Nowa Era oraz tworzyło autorskie karty pracy uwzględniające indywidualizację pracy z uczniem. Wykorzystywano gry, quizy, filmy edukacyjne i prezentacje multimedialne zamieszczane w serwisie internetowym YouTube, na portalach edukacyjnych dostarczających materiały interaktywne i umożliwiających ich tworzenie, np. WordWall, LeraningApps, Genial.ly, aplikacje do nauki języków obcych - Quizlet i Instaling, Kahoot! - aplikację do tworzenia i przeprowadzania quizów, Canva - internetowe narzędzie do tworzenia projektów graficznych, Padlet - wirtualną tablicę i wiele innych. Pośród stosowanych w nauczaniu zdalnym metod nauczania - oprócz metody podającej, problemowej, ćwiczeniowej, metody projektu i metod aktywizujących (np. burza mózgów, mapy myśli) wykorzystywano elementy metody odwróconych lekcji. Zgodnie z zaleceniami, na każde zajęcia składała się wideolekcja (ok. 30 minut) oraz samodzielna praca ucznia w systemie rzeczywistym bądź odroczonym.
WYNIKI DYDAKTYCZNE
- W I półroczu roku szkol. 2020/2021 średnia ocen uczniów klas IV-VIII wyniosła 4,15. Oznacza to najwyższy poziom średniej ocen na przestrzeni ostatnich lat, w tym aż o 0,26 wyższy niż w zeszłym roku szkolnym:
3,89 (I półrocze roku szkolnego 2019/2020)
4,08 (I półrocze roku szkolnego 2018/2019)
4,06 (I półrocze roku szkolnego 2017/2018)
Analizując średnie klas IV-VIII za I półrocze (tabela poniżej), aż 8 klas (na 11) uzyskało średnie ocen powyżej 4,0. W zeszłym roku szkolnym 2019/2020 udało się to tylko 4 klasom (na 10).
Klasa |
Średnia |
Miejsce |
Wychowawca |
Ilość uczniów do Galerii |
IVa |
4,28 |
III |
mgr Mariola Szuler |
3 |
IVb |
4,64 |
I |
mgr Renata Marcinkowska |
5 |
Va |
4,33 |
II |
mgr Dorota Prochowska |
2 |
VIa |
4,16 |
VI |
mgr Małgorzata Kocot |
3 |
VIb |
4,33 |
II |
mgr Dorota Pawela |
4 |
VIc |
4,22 |
IV |
mgr Magdalena Suropek-Dygoń |
4 |
VIIa |
4,18 |
V |
mgr Jolanta Rożkowicz |
2 |
VIIb |
4,15 |
VII |
mgr Mirosława Kozieł |
3 |
VIIc |
3,94 |
VIII |
mgr Monika Magiera-Pol |
2 |
VIIIa |
3,64 |
X |
mgr Anna Dudek |
2 |
VIIIb |
3,80 |
IX |
mgr Joanna Grzymek |
3 |
Średnia szkoły: |
4,15 |
|
|
33 |
Z tabeli wynika, że najsilniejszą dydaktycznie grupę klas stanowią tradycyjnie klasy czwarte. Wyraźnie wzrosła średnia wszystkich klas szóstych oraz klasy Va (w zeszłym roku szkol. – 4,13). W przypadku klas siódmych, pomimo nauczania zdalnego, obserwuje się spadek średniej ocen, aczkolwiek w przypadku klas VIIa i VIIb utrzymuje się ona wciąż powyżej 4,1. W ostatnich dwóch latach najwyższą średnią ocen w szkole mogła poszczycić się obecna klasa VIIa (2019/20 - 4,24; 2018/19 – 4,42; obecnie - 4,18). Potwierdziła się również inna prawidłowość, iż średnie klas ósmych są najniższe. Przyczyną jest zapewne wzrost trudności i ilości przeznaczonego do opanowania materiału w połączeniu z koniecznością przygotowania się do egzaminu zewnętrznego. Cieszy fakt, iż najlepsi uczniowie tych klas z lat wcześniejszych - nie stracili zapału do nauki i wciąż pozostają w Galerii Wzorowych Uczniów.
Reasumując, najwyższą średnią w szkole za I pół. 2020/21 może poszczycić się klasa IVb (śr. 4,64). W parze z bardzo wysoką średnią idzie ilość osób do Galerii Wzorowych Uczniów Klas IV-VIII, tj. 5 uczniów ze średnią powyżej 5,0. Na II miejscu uplasowały się równorzędnie dwie klasy: Va i VIb ze śr. ocen 4,33. Trzecie miejsce na podium należy do klasy IVa (średnia: 4,28).
- Ilość ocen niedostatecznych w klasach IV-VIII w I półroczu 2020/2021 to 7 ocen. Jest to wynik nieco słabszy niż w latach wcześniejszych:
4 (I półrocze roku szkolnego 2019/2020)
2 (I półrocze roku szkolnego 2018/2019)
6 (I półrocze roku szkolnego 2017/2018)
Wystawione oceny niedostateczne należą do 3 uczniów z klas: IV, VI i VII. W uzasadnieniach ocen ndst wszyscy nauczyciele wskazali jako główny jej powód brak opanowania przez uczniów minimum wiadomości i umiejętności programowych uniemożliwiający dalsze postępy w nauce. Wszyscy uczniowie prezentowali również przez całe półrocze bierny, wręcz lekceważący stosunek do nauki i nie skorzystali z oferowanych przez nauczycieli form pomocy i szans poprawy ocen. Konieczne jest objęcie uczniów pomocą
w celu uzupełnienia braków wiadomości i umiejętności i poprawy ocen – do końca marca 2021.
Reasumując, pomimo ocen ndst, średnia ocen klas IV-VIII wzrosła do 4,15. Nasuwa się wniosek, iż ujawniła się spora grupa ambitnych uczniów oraz rodziców dbających
o edukację w domu - w toku nauczania zdalnego.
WYNIKI ZACHOWANIA
- Przy wystawianiu ocen zachowania brano pod uwagę kryteria 48 Statutu Szkoły. W okresie nauczania zdalnego szczególny nacisk położono także na:
- frekwencję na lekcjach zdalnych i usprawiedliwianie zajęć,
- terminowość wywiązywania się z prac i zadań domowych;
- szeroko rozumianą aktywność, np. działalność w organizacjach uczniowskich, w ramach wolontariatu, udział w konkursach, świadczenie zdalnej pomocy koleżeńskiej, itp.,
- kulturę osobistą podczas zajęć zdalnych, np. włączanie kamerek podczas trwania lekcji, prowadzenie komunikacji z nauczycielami, unikanie form cyberprzemocy.
Kierując się powyższymi kryteriami, wychowawcy klas, w porozumieniu z nauczycielami przedmiotów, ustalili następujące oceny zachowania dla uczniów, które w zestawieniu z latami poprzedzającymi przedstawiają się następująco (tabela poniżej:):
Rok szkolny |
Ilość uczniów w klasach starszych |
Ilość ocen wzorowych |
Ilość ocen b. dobrych |
Ilość ocen dobrych |
Ilość ocen popra-wnych |
Ilość ocen nieodpo- wiednich |
Ilość ocen nagan-nych |
2020/2021
|
228
|
58 (25,4%) |
113 (49,56%) |
48 (21,05%) |
8 (3,5%) |
1 (0,44%) |
- |
2019/2020
|
218
|
60 (27,5%) |
83 (38,0%) |
60 (27,5%) |
14 (6,4%) |
1 (2,2%) |
- |
2018/2019 |
227 |
59 (21,6%) |
105 (45,82%) |
47 (20,7%) |
16 (7,05%) |
-
|
- |
2017/2018 |
191 |
62 (32,56%) |
66 (34,66%) |
38 (19,9%) |
23 (11,5%) |
2 (1,05%) |
- |
Jak wskazuje tabela, rozkład wyników procentowych zachowania uzyskanych w I półroczu jest dość optymistyczny. Z pewnością wpływ na ten stan miało kształcenie zdalne realizowane od 9 listopada do końca I półrocza, tj. 29 stycznia 2021r. Uczniowie uczyli się na terenie szkoły tylko przez pierwsze 2 miesiące obecnego roku szkolnego.
Liczba uczniów z oceną wzorową zachowania utrzymała się na poziomie zbliżonym do roku zeszłego. Znacznie wzrosła (aż o 11,5%) ilość ocen bardzo dobrych, m.in. kosztem ocen dobrych, których ilość zmalała o 6,5%. Cieszy fakt, że prawie o połowę (z 6,4% do 3,5%) zmalała ilość ocen poprawnych. Pojawiła się 1 uczennica z oceną nieodpowiednią - głównie ze względu na dużą ilość godzin nieusprawiedliwionych. Nie odnotowano ocen nagannych.
WYNIKI FREKWENCJI
- W I półroczu roku szkol. 2020/2021 frekwencja uczniów klas I-VIII wyniosła 90,92%. Jak co roku, uczniowie klas I-III uzyskali nieco wyższą średnią - 91,89% w porównaniu do klas IV-VIII - 89,95%.
W poprzednich latach średnia frekwencja Szkoły w I półroczu kształtowała się na zbliżonym poziomie:
91,12% (I półrocze roku szkolnego 2019/2020)
92,07% (I półrocze roku szkolnego 2018/2019)
92,08% (I półrocze roku szkolnego 2017/2018)
Frekwencja była również regularnie kontrolowana w nauczaniu zdalnym. Porównując ją z frekwencją z nauczania stacjonarnego (IX-X 2020), w obu grupach wiekowych frekwencja zdalna była o ok. 8% wyższa. Znaczgorzej kształtuje się sytuacja z usprawiedliwianiem przez rodziców nieobecności na godzinach zdalnego nauczania. Ilość nieusprawiedliwionych godzin w I półroczu wzrosła z 211 godz. (2019/2020) do 520 godz. w roku szkolnym 2020/2021. Godziny nieusprawiedliwione należą do 3 klas: IV, VII i VIIIa. W przypadku tych klas wymagany jest szczególny nadzór wychowawców w tym zakresie.
Wśród klas I-III najwyższą frekwencję osiągnęły klasy: IIa (94,85%), Ia (94,84%) i IIIb (93,09%). Niewiele niższy wynik, 91%, uzyskała także klasa Ib. Wśród klas IV-VIII najwyższą frekwencją wyróżniła się klasa VIb (93,34%), IVb (92,26%) i VIa (91,41%). Wysokie średnie frekwencji - powyżej 90% - uzyskały jeszcze cztery klasy: IVa (90,8%), VIc (90,64%), VIIb (90,6%) i VIIIb (90,3%).
GALERIA WZOROWYCH UCZNIÓW KLAS IV-VIII SP nr 18
- W przypadku uczniów klas starszych, kryteria kwalifikacji (średnia ocen min. 5,0 i zachowanie min. bardzo dobre) udało się spełnić 33 uczniom klas IV-VIII (na 228 uczniów) co stanowi 14,5% wszystkich uczniów tych klas.
Materiał porównawczy z wcześniejszymi latami zawiera tabela poniżej:
Rok szkolny |
Klasy IV-VIII |
2020/2021 |
33 (14,5%) |
2019/2020 |
18 (8,25%) |
2018/2019 |
20 (8,8%) |
2017/2018 |
20 (10,4%) |
Jeszcze nigdy procent uczniów klas IV-VIII zakwalifikowanych do Galerii nie był tak wysoki. Wzrósł wprost proporcjonalnie do średniej ocen.
ZAJĘCIA POZALEKCYJNE
W I półroczu 2020/2021 odbywały się zaplanowane zajęcia pozalekcyjne: z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zajęcia rewalidacyjne oraz koła zainteresowań. W okresie kształcenia na odległość w/w zajęcia prowadzone były systematycznie w formie zdalnej. Dużym zainteresowaniem uczniów cieszyły się również zajęcia SKS prowadzone na terenie szkoły przez nauczycieli wych. fizycznego, finansowane przez Ministerstwo Sportu i Turystyki z programu „Dołącz do nas i ty”, które w wyniku edukacji zdalnej i reżimu sanitarnego zostały zawieszone.
Od 14.09.2020r. do końca półrocza (29.01.2021) prowadzone były również (najpierw stacjonarnie, a potem zdalnie) zajęcia dydakt.-wyrównawcze z przedmiotów przyrodniczo-matematycznych dla klas VI-VII - w ramach projektu regionalnego „JAK 2 – Jaworznicka Akademia Kreatywności”, Celem jest wyrównywanie umiejętności oraz rozwijanie kompetencji kluczowych w zakresie matematyki, geografii i biology. W I półroczu odbyło się 150 godzin.
Analiza ilościowa wykazała, że w I półroczu 2020/21 nauczyciele realizowali w każdym tygodniu ok. 61 godzin zajęć pozalekcyjnych:
- 6 godzin zajęć korekcyjno-kompensacyjnych z ppp;
- 11 godzin zajęć logopedycznych z ppp;
- śr. 12 godzin zajęć dydaktyczno-wyrównawczych z ppp i JAK 2;
- 1 godzina zajęć rozwijających umiejętność uczenia się z ppp;
- 10 godzin zajęć rewalidacyjnych (dla 5 uczniów);
- 4 godziny zajęć SKS (projekt z Ministerstwa Sportu i Turystyki – miesiące: IX i X));
- 19 godzin kół zainteresowań z godzin ddd rozwijających aktywność i kreatywność.
Średnia frekwencja uczniów na zajęciach pozalekcyjnych wyniosła 85,7%.
Poza w/w zajęciami pozalekcyjnymi, nauczyciele przedmiotów sprawowali w ramach obowiązkowego, 40-godzinnego czasu pracy dyżury (tzw. konsultacje), podczas których m.in. świadczyli dodatkową pomoc w nauce potrzebującym uczniom, rozwijali ich zainteresowania, przygotowywali do udziału w konkursach, organizowali spotkania w ramach SU, pracy biblioteki i szkolnego wolontariatu, przygotowywali do sprawdzianu ósmoklasisty – w tym przypadku dopuszczalne były również konsultacje stacjonarne. Pracę dydaktyczną oraz logopedyczną świadczył także pedagog szkolny - w ramach czasu pracy pedagoga.
DZIAŁALNOŚĆ WYCHOWAWCZO - OPIEKUŃCZA SZKOŁY
- Pomimo trwania nauczania zdalnego, nie ustała realizacja zadań opiekuńczo-wychowawczych prowadzona w szczególności przez wychowawców klas, pedagoga szkolnego, wychowawców świetlicy szkolnej, bibliotekarza czy opiekunów organizacji uczniowskich.
- Ze względu na obostrzenia sanitarne nie mogła odbyć się większość zaplanowanych imprez klasowych, uroczystości szkolnych, akcji, apeli i wycieczek. Niemożlwym okazało się także zorganizowanie wyjazdu uczniów klas starszych na Euroweek. W zamian, nauczyciele proponowali uczniom udział w innych, bardzo ciekawycH i wartościowych przedsięwzięciach oraz zajęciach wychodzących naprzeciw potrzebom uczniów w sytuacji izolacji i korzystania z komunikacji na odległość. W rezultacie, uczniowie mogli korzystać zdalnie z zajęć świetlicowych i bibliotecznych, brać udział w konkursach, koncertach, akcjach, zajęciach oraz warsztatach prowadzonych m.in. przez pedagoga szkolnego we współpracy z innymi nauczycielami (np. na temat cyberprzemocy, promocji zdrowego trybu życia i odżywiania, ratownictwa medycznego, przyjaźni i koleżeństwa), a także przez zaproszonych do współpracy gości reprezentujących różne instytucje, np. uczelnie wyższe (w ramach projektu ekologicznego realizowanego przez Szkołę pod patronatem Prezydenta Miasta), bibliotekę miejską. Biorąc pod uwagę udział w różnego rodzaju przedsięwzięciach, uczniowie mieli możliwość rozwoju w zakresie umiejętności kręcenia filmów, tworzenia prezentacji multimedialnych, korzystania z innych narzędzi pracy na odległość.
- Przez całe półrocze intensywne działania prowadziła biblioteka szkolna umożliwiając wypożyczanie książek z zachowaniem obostrzeń sanitarnych, przeprowadzając lekcje biblioteczne, konkursy i działania promocyjne związane z realizacją Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa, dzięki któremu zakupiono do biblioteki szkolnej ponad 600 poczytnych książek.
- W okresie nauczania zdalnego nie ustała działalność organizacji uczniowskich, takich jak: Samorząd Uczniowski, kluby wolontariackie, SKO czy LOP. Zespoły uczniów, pod opieką swoich opiekunów, przeniosły swą działalność w cyberprzestrzeń kontaktując się z innymi członkami społeczności szkolnej poprzez dziennik elektroniczny, stronę internetową Szkoły, szkolny Facebook.
- Szczegółowe sprawozdania z całorocznej pracy wychowawczo-opiekuńczej, przeprowadzonych konkursów, imprez i uroczystości szkolnych, wycieczek, działalności organizacji uczniowskich, itd. zostaną zamieszczone w protokole końcoworocznym podsumowującym pracę Szkoły w roku szkolnym 2020/2021.
- Z powodu pandemii i związanych z nią obostrzeń, nie odbyły się na terenie Szkoły zaplanowane na ostatni tydzień października - uroczyste obchody 50-lecia (1970 - 2020) istnienia ciężkowickiej szkoły w obecnym budynku. Zespół nauczycieli koordynujący obchody opracował i przeniósł większość działań do cyberprzestrzeni i mediów.
BEZPIECZEŃSTWO I HIGIENA PRACY SZKOŁY
- Intensywne działania na rzecz zapewnienia uczniom bezpieczeństwa, w tym sanitarnego, poza Dyrektorem Szkoły prowadzili również współpracujący ze sobą: koordynator ds. bezpieczeństwa w SP18 (zarazem pedagog szkolny), wychowawcy klas, Społeczny Inspektor Pracy (SIP), Specjalista ds. bhp oraz nauczyciel odpowiedzialny za stan bezpieczeństwa informatycznego w szkole.
- W związku z pandemią, już na początku roku szkolnego 2020/2021 Dyrektor Anna Hassa, po konsultacji ze specjalistami ds. bezpieczeństwa, wdrożyła w życie szkoły Wytyczne MEiN, MZ I GIS dla szkół…, wprowadzając zarządzeniem dyrektora wewnętrzne procedury w związku ze zmianami organizacyjnymi pracy szkoły w czasie trwania epidemii COVID-19. W czasie I półrocza pracownicy i uczniowie zobowiązani byli do przestrzegania zmienionej organizacji pracy szkoły w celu zapewnienia jak najbardziej bezpiecznych warunków nauczania i pobytu w szkole.
- Wszyscy w/w pracownicy szkoły mieli na uwadze realizację zadań zaplanowanych w Szkolnym Programie Wychowawczo-Profilaktycznym. kładąc szczególny nacisk na profilaktykę zachowań mogących wystąpić podczas nauczania zdalnego i mających negatywny wpływ na bezpieczeństwo uczniów w cyberprzestrzeni.
- W I półroczu 2020/2021 Specjalista ds. Bhp nie odnotował żadnego wypadku na terenie szkoły.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA
W ramach nadzoru pedagogicznego, Dyrektor A. Hassa zaplanowała w bieżącym roku przeprowadzenie projektu, którego przedmiotem była Sprawność szkolnego systemu zdalnego nauczania. Tematyka w/w ewaluacji nie pochodziła zatem z listy wymagań załączonej do rozporządzenia MEN, lecz wynikała z potrzeb Szkoły i trudnej sytuacji, w jakiej się znalazła, tj. konieczności sprawnego funkcjonowania w sytuacji wprowadzenia zdalnego nauczania. Ewaluacja zakończyłą się w polowie listopada 2020, a więc na samym początku edukacji zdalnej. Informacje pozyskane w wyniku ankietowania uczniów, rodziców i nauczycieli pozwoliły wszystkim na lepsze przygotowanie się do pracy zdalnej poprzez poznanie mocnych i słabych stron istniejącego systemu szkolnego i zaplanowanie działań usprawniających.
Dopełnieniem ewaluacji wewnętrznej były opinie zebrane przez Dyrektora od nauczycieli w badaniu ankietowym - po kilku miesiącach pracy na platformie edukacyjnej Teams (styczeń”2021). Sformułowane wnioski posłużą dalszemu doskonaleniu nauczycieli w zakresie pracy zdalnej w II półroczu, która zdaje się jeszcze nie zmierzać ku końcowi.
WNIOSKI DO PRACY W II PÓŁROCZU 2020/2021
- Po przedstawieniu calokształtu pracy Szkoły w I półroczu roku szkolnego 2020/2021 Dyrektor A. Hassa poprosiła Komisję Wnioskową o wnioski do pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej w II półroczu.
- Członkowie Komisji Wnioskowej zaproponowali jednogłośnie kontynuowanie realizacji wniosków 1-8/31/08/2020 wynikających z zeszłorocznego nadzoru i realizowanych w I półroczu. Zaproponowali nowe sposoby realizacji niektórych wniosków:
Wniosek nr 1/21/08/2020 Dyrektora Szkoły Podstawowej nr 18 w Jaworznie z dnia 21 sierpnia 2020r. w sprawie rozwijania kompetencji kluczowych, nie tylko tradycyjnych, ale i horyzontalnych (np. umiejętność uczenia się, komunikacji społecznej, przedsiębiorczości) dzięki rozwijaniu samodzielności i kreatywności uczniów poprzez zastosowanie różnych metod aktywizujących, doświadczeń, eksperymentów; stosowanie oceny kształtującej, motywowanie do korzystania z różnych źródeł informacji (również w pracy zdalnej).
“Nowe” sposoby realizacji:
- Podczas zajęć zdalnych aktywizować uczniów stosując elementy metody odwróconej lekcji stosować element;
- Wykorzystać w/w metodę podczas zdalnych lekcji obserwowanych, zwłaszcza otwartych.
- Aktywizować w dalszym ciągu uczniów klas IV-VIII do zamawiania i wypożyczania książek z biblioteki szkolnej (przez dziennik elektroniczny).
Wniosek nr 2/21/08/2020 Dyrektora i Rady Pedagogicznej Szkoły Podstawowej nr 18 w Jaworznie z dnia 21 sierpnia 2020r. w sprawie wzmacniania motywacji uczniów do pełnego wykorzystania swoich możliwości, zarówno podczas kształcenia stacjonarnego jak i zdalnego, i tym samym - utrzymania wysokich wyników egzaminu zewnętrznego po klasie ósmej i efektów pracy z uczniem zdolnym.
“Nowe” sposoby realizacji:
- W celu zmotywowania uczniów z ocenami niedostatecznymi do poprawy i nabrania wiary we własne siły - opracowanie wspólnie z uczniem planu współpracy obejmującego etapy i terminów zdawania poszczególnych partii materiału.
- Wyznaczenie dodatkowych terminów spotkań z uczniem, zaproponowanie konsultacji.
- Pogłębienie współpracy z rodzicami - systematyczne informowanie przez Librus o postępach uczniów, ukierunkowanie pracy z uczniem w domu.
Wniosek nr 3/21/08/2020 Dyrektora i Rady Pedagogicznej Szkoły Podstawowej nr 18 w Jaworznie z dnia 21 sierpnia 2020r. w sprawie wspierania inicjatyw uczniów w zakresie niesienia bezinteresownej pomocy innym ludziom, zwierzętom czy środowisku naturalnemu oraz kształtowania pożądanych społecznie postaw, m.in. kulturalnego zachowania, zrozumienia i tolerancji wobec „innych”, patriotyzmu regionalnego.
“Nowe” sposoby realizacji:
- Egzekwowanie kulturalnego zachowania w czasie zdalnych lekcji, zwłaszcza: włączanie kamerek, kiedy nauczyciel jest widoczny dla uczniów lub kiedy o to poprosi (np. podczas wypowiedzi ustnych, kartkówek, sprawdzianów); odpowiadanie – kiedy nauczyciel pyta, informowanie nauczyciela o konieczności opuszczenia na moment lekcji, itp. W przeciwnym razie – nauczyciel ma prawo wpisania punktów ujemnych zachowania, nieobecności na lekcji)
- Konsekwentne odnotowywanie na bieżąco przestrzegania przez uczniów zasad spotkań on-line i przekazywanie tych informacji wychowawcy - w celu przyznania punktów.
- Zwrócenie większej uwagi na „zdalną” kulturę osobistą - uwzględnianie w/w uwag i pochwał podczas wystawiania końcoworocznej oceny zachowania.
Wniosek nr 4/21/08/2020 Dyrektora i Rady Pedagogicznej Szkoły Podstawowej nr 18 w Jaworznie z dnia 21 sierpnia 2020r. w sprawie podniesienia świadomości rodziców, uczniów i nauczycieli oraz wzmocnienia bezpieczeństwa dzieci w obszarze bezpiecznego korzystania z cyberprzestrzeni.
Wniosek nr 5/21/08/2020 Dyrektora i Rady Pedagogicznej Szkoły Podstawowej nr 18 w Jaworznie z dnia 21 sierpnia 2020r. w sprawie wzmocnienia współpracy z rodzicami, m. in. poprzez: zwiększenie ich zaangażowania w życie szkoły, poprawy komunikacji pomiędzy nauczycielem a rodzicem, włączenia rodziców do współtworzenia procesu kształcenia zdalnego (w razie wprowadzenia).
“Nowe” sposoby realizacji:
- Egzekwowanie kulturalnego zachowania w czasie zdalnych lekcji (jw.) – zobowiązanie rodziców do przeprowadzenia rozmów ze swoimi dziećmi
- Motywowanie rodziców do przekazywania usprawiedliwień i zwolnień przez dziennik elektroniczny.
- Regularna analiza frekwencji przez wychowawców i pilne informowanie rodziców o zaległościach w monitorowaniu frekwencji poprzez LIBRUS - odnotowane w zakładce ” Kontakty” .
- Wizyta rodzica w szkole - odnotowywana w dokumentacji wychowawcy.
- W uzasadnionych przypadkach - wysłanie powiadomienia o nieobecnościach listem poleconym.
Wniosek nr 6/21/08/2020 Dyrektora Szkoły Podstawowej nr 18 w Jaworznie z dnia 21 sierpnia 2020r. w sprawie monitorowania prowadzenia dokumentacji nauczania przy pomocy dziennika elektronicznego LIBRUS.
Wniosek nr 7/21/08/2020 Dyrektora Szkoły Podstawowej nr 18 w Jaworznie z dnia 21 sierpnia 2020r. w sprawie wzmożenia bezpieczeństwa i przestrzegania przepisów sanitarnych na terenie szkoły w związku z epidemią Covid-19.
- Konsekwentne przypominanie rodzicom o zakazie wchodzenia na teren szkoły, a jeśli jest to niezbędne – stosowanie wszystkich środków ochronnych, a także o zakazie podjazdów pod szkołę.