ZARZĄDZENIE nr 17/2020/2021

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
3 maja 2021

ZARZĄDZENIE nr 17/2020/2021

Dyrektora Szkoły Podstawowej nr 18 w Jaworznie

z dnia 30 kwietnia2021 r.

w sprawie aktualizacji zasad regulujących sposób i tryb realizacji zadań szkoły

począwszy od 4 kwietnia 2021 r.

 

Na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 26 marca 2021r. w sprawie szczególnych rozwiązańw okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. z 2021r. poz. 561),Wytycznych MEiN, MZ i GISdla klas I-III szkół podstawowych z dnia 4 maja 2021r.orazHarmonogramu MEiN powrotu uczniów do stacjonarnej nauki w szkołach od 4.05.2021, Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 18 w Jaworznie, wprowadza zaktualizowane zasady regulujące sposób i tryb realizacji zadań szkoły począwszy od 4 maja 2021r.:

 

&1

Zasady ogólne

  1. Począwszy od 4 maja 2021Nauka dla uczniów klas I-III szkół podstawowych odbywać się będzie stacjonarnie na terenie szkoły z zachowaniem dotychczasowego planu lekcji, długości i rozkładu przerw, podczas których ogranicza się do minimum kontakty pomiędzy oddziałami klasowymi.

 

  1. Zgodnie z WytycznymiMEiN, MZ i GISdla klas I-III szkół podstawowych (aktualizacja z dnia 4 maja 2021r).podczas zajęć w szkoleobowiązująnastępujące zasady ogólne:
  • Dystans - minimalna odległość pomiędzy osobami: 1,5 metra.
  • Dezynfekcja - przed i po zajęciach mycie powierzchni detergentem lub dezynfekcja

                        środkiem dezynfekującym.

  • Higiena - częste mycie rąk (lub dezynfekcja rąk), ochrona podczas kichania i kaszlu,

                 unikanie dotykania oczu, nosa i ust.

  • Maseczka - w przestrzeniach wspólnych, gdy nie można zachować dystansu pomiędzy

                    grupami.

  • Wietrzenie - przed, po i w trakcie zajęć oraz przerw, a także w dni wolne od zajęć.

 

  1. Kolejna zasada ogólna: Każda klasa nie ma możliwości kontaktu lub ma ograniczony do minimum kontakt z pozostałymi klasami przebywającymi w szkole, zwłaszcza w przestrzeniach wspólnych.
  2. W miarę możliwości, jedna klasa przebywa w wyznaczonej i stałej sali lekcyjnej. W przypadku konieczności skorzystania z sali przez inny oddział – jest ona wcześniej dokładnie dezynfekowana i wietrzona.
  3. Dla każdej klasy I-III ustala się indywidualnie (Załącznik nr 1), m.in.:
  • salę lekcyjną,
  • godziny przychodzenia i wychodzenia ze szkoły,
  • wejście (A lub B), którym dzieci z danej klasy wchodzą i wychodzą ze szkoły,
  • czas korzystania z przerw (obowiązuje dotychczasowy),
  • czas korzystania z sali gimnastycznej na zajęciach wychowania fizycznego),
  • czas korzystania ze stołówki szkolnej.

 

  1. W okresie od 4 do 14 maja nauka uczniów klas IV-VIII odbywać się będzie nadal w systemie zdalnym, z wykorzystaniem metod i technik kształcenia  na  odległość i uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, wramach dotychczasowego tygodniowego harmonogramu zajęć.
  2. W okresie od 17 do 21 maja oraz 24 i 28 maja,nauka uczniów klas IV-VIII odbywać się będzie w systemie hybrydowym, tzn. w wyznaczone dni 50% uczniów uczyć się będzie w systemie stacjonarnym a drugie 50% - w systemie zdalnym.  Rozkład klas uczących się w poszczególne dni stacjonarnie lub zdalnie zostanie ogłoszony nie później niż 14 maja - Załącznik nr 4.

8.W systemie zdalnymbędzieobowiązywać ta sama co dotychczas kolejnośći czas rozpoczęcia zajęć.

UWAGA: Jako, że nauczyciele klas IV-VIII będą prowadzić zajęcia zdalne z terenu szkoły, na przemian z zajęciami stacjonarnymi, uczniowie uczący się zdalnie proszeni są                               o cierpliwość w przypadku kilkuminutowego spóźnienia się  nauczyciela na zajęcia zdalne.

 

9.Dzienny rozkład zajęć, zgodny z ramowym planem nauczania,uwzględnia możliwość realizacji podstawy programowej, a także możliwości psychofizyczne ucznia, etap nauczania oraz ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć.

 

  1. Dni egzaminu ósmoklasisty (25-27.05.2021), który odbywać będzie się stacjonarnie na terenie szkoły, są wolne od nauki szkolnej dla uczniów klas I-VII - zgodnie z pozytywnymi opiniami RP, RR i SU w sprawie dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

 

&2

Technologie informacyjno-komunikacyjne wykorzystywane do realizacji zajęć

i organizacja zajęć w ramach nauczania zdalnego

 

  1. Kształcenie zdalne nauczyciele realizują z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość:
  • platformy edukacyjnej Office 365 i dostępnych tam aplikacji, zwłaszcza aplikacji MS Teams umożliwiającej prowadzenie wideolekcji;
  • narzędzi dziennika elektronicznego Librus;
  • innych materiałów przygotowanych bądź wskazanych przez nauczyciela;
  • zaangażowania uczniów – ukierunkowanego przez nauczyciela, potwierdzającego udział w lekcji izapoznanie się ze wskazanym materiałem i dającego podstawę do oceny ich pracy.

 

  1. Na każdą 45-minutowąlekcję prowadzoną w systemie zdalnym składają się zajęcia on-line w czasie rzeczywistym oraz praca samodzielna ucznia w czasie rzeczywistym lub odroczonym.

 

  1. Za organizację lekcji odpowiedzialny jest nauczyciel, który decyduje o czasie trwania w/w  części lekcji mając na uwadze bezpieczeństwo i higienę pracy na komputerze. W miarę możliwości, praca on-line na platformie Ms Teams  w trakcie jednej lekcji powinna trwać około 30 minut.

 

  1. W miarę możliwości lekcje w ramach nauczania zdalnego organizowane będą tak, żeby uczniowie mogli wcześniej przygotować się do odpowiedzi realizując zadaną część materiału i wypowiedzieć się w czasie zajęć. Nauczyciel może podzielić pracę pomiędzy mniejsze zespoły i następnie weryfikować sposób opracowania materiału (tego rodzaju aktywność może podlegać ocenie).

 

 

  1. Przestrzega się zasad bezpiecznego i kulturalnego udziału w zajęciach on-linezwanych też wideolekcjąna platformie Ms Teams, m.in.:
  • wyłącznie nauczyciel jest organizatorem zajęć, który decyduje o udziale w wideolekcji/ spotkaniu wybranych osób, stąd niemożliwe jest dołączanie do spotkania innych osób bez wiedzy i zgody nauczyciela, blokowanie czy usuwanie uczestników spotkania, emitowanie niepożądanych materiałów, itp.;
  • niedostępne są opcje wstawiania gifów, nagrywania zajęć czy robienia zdjęć przez uczniów - bez zgody nauczyciela;
  • uczeń nie możliwości modyfikowania, tj. usuwania, wprowadzania zmian, itp. w wiadomościach już zapisanych, np. na czacie, w nazwach kanałów (przedmiotów), itp.;
  • uczniowie powinni posiadać kamerki internetowe, które włączają na prośbę nauczyciela,

     zwłaszcza w czasie powitania, odpowiedzi ustnej lub sprawdzianu.

 

  1. W czasie lekcji zdalnej uczeń ma obowiązek posiadania podręczników, zeszytu oraz innych wymaganych przyborów i materiałów. Przygotowanie do zajęć może podlegać sprawdzeniu i skutkować uwagą z zachowania, a nawet oceną niedostateczną, jeśli zadanie domowepodlega ocenie.

 

  1. Nauczyciele umieszczają materiały do lekcji, zadania domowe, zadania dodatkowe, itp. na platformie Teams (szczegóły uzgodnia z uczniami każdy nauczyciel przedmiotu).

 

  1. Każdy uczeń powinien brać aktywny udział w zajęciach on-linei odpowiadać na pytania nauczyciela sprawdzające jego obecność na lekcji. Jest zobowiązany do kulturalnego zachowania się w stosunku do nauczyciela, jak również koleżanek i kolegów.

 

  1. Nauczyciele przedmiotów zapewniają uczniom raz w tygodniu możliwość zdalnych konsultacji przedmiotowych – w godzinach podanych przez nauczyciela przedmiotu dostępnych również na stronie internetowej.

 

  1. Dla ósmoklasistów możliwe jest organizowanie konsultacjiindywidualnych bądź w małych grupach na terenie szkoły – z zachowaniem reżimu sanitarnego.

UWAGA: Uczeń zobowiązany jest powiadomićnauczyciela przedmiotu, minimum dzień wcześniej, o chęci przybycia na konsultacje. Nauczyciel zawiadamia rano szkołę o potrzebie przygotowania pomieszczenia na konsultacje oraz odnotowuje datę, czas trwania oraz ilość i nazwiska uczniów korzystających z zajęć. Uczniowie również mają obowiązek przestrzegania obostrzeń sanitarnych, zwłaszcza: brak objawów chorobowych, noszenie maseczki.

 

&3

Kontrola frekwencji podczas zdalnegonauczania (ZN)

  1. Obecność uczniów na zajęciach on-line, podobnie jak na zajęciach stacjonarnych w szkole, jest obowiązkowa i podlega kontroli w czasie rzeczywistym. Nauczyciel ma prawo do kontroli obecności w dowolnym momencie zajęć.

 

  1. W przypadku konieczności opuszczenia lekcji na krótki moment, uczeń zgłasza ten fakt

 

  1. Stwierdzenie nieobecności ucznia na lekcji on-line lub jej części skutkuje wpisaniem mu nieobecności na tej lekcji do dziennika elektronicznego.

 

  1. Rodzic ucznia zobowiązany jest do usprawiedliwienia każdej nieobecności dziecka na lekcji zgodnie z 62 ust. 1 pkt 3a:„(…) ze swojego konta w dzienniku elektronicznym lub w formie pisemnej bądź ustnej (osobiście) - w ciągu 3 dni od powrotu ucznia do Szkoły.

Uczeń zobowiązany jest do uzupełnienia lekcji i wykonania zadania domowego.

 

  1. O ewentualnych problemach z zalogowaniem się na platformie, skutkujących nieobecnością na lekcji on-line, uczeń każdorazowo powinien powiadomić nauczyciela prowadzącego lekcję i wychowawcę klasy, a następnie potwierdzić zapoznanie się z materiałem na lekcji w sposób wskazany przez nauczyciela, np. poprzez odesłanie wykonanych zadań.

 

  1. O poważnych problemach technicznych związanych z dostępnością Internetu czy brakiem sprawnego sprzętu - rodzic ucznia powinien w trybie pilnym poinformować wychowawcę klasy ze względu na konieczność zorganizowania zajęć zdalnych dla ucznia w inny sposób, np. na terenie szkoły.

 

&4

Ocenianie podczas nauczania zdalnego (ZN)

  1. Nauczyciel zobowiązany jest do monitorowania i oceniania postępów w nauce ucznia oraz przekazywania uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych zgodnie z zapisami zawartymi w Statucie szkoły, wymaganiach edukacyjnych i umowie przedmiotowej - z uwzględnieniem specyfiki kształcenia na odległość.

 

  1. W okresie nauczania zdalnego obowiązują zasady wewnątrzszkolnego oceniania (WZO) zawarte w Statucie Szkoły i dookreślone w Przedmiotowych Zasadach Oceniania (PZO). Jeśli zachodzi taka potrzeba, w/w zasady mogą być zmodyfikowane na okoliczność ZN.

 

  1. Oprócz tradycyjnych form oceniania dopuszcza się także formy właściwe dla rzeczywistości on-line, takie jak np.:
  • sprawdziany, kartkówki, testy, quizy online,
  • odpowiedzi ustne online,
  • zadaniaprojekty, prezentacje multimedialne wykonane samodzielnie w domu,
  • udział w dyskusjach online,
  • zdjęcia wykonanych przez siebie prac manualnych, modeli, projektów itp.,
  • efekty pracy na różnych portalach społecznościowych pod kierunkiem nauczyciela,
  • prowadzenie bloga przedmiotowego,
  • udział w szkoleniach, konkursach on-line potwierdzony stosownym certyfikatem.

 

  1. Wszelkie prace pisemne, które wymagają korekty i pisemnego komentarza nauczyciela, powinny być przesyłane przez uczniów w postaci plików edytowalnych (docx, doc, odt) chyba, że Prowadzący zajęcia zdecyduje inaczej.

 

  1. Nie każda przesłana praca pisemna musi zostać przez nauczyciela oceniona i Nauczyciel nie ma też obowiązku każdorazowego potwierdzenia odbioru pracy.

 

  1. Zaangażowanie ucznia podczas zajęć on-line jest obowiązkowe i może podlegać ocenie zarówno w obszarze wiedzy (aktywność, praca podczas zajęć), jak i zachowania.

 

  1. Aktywność ucznia w czasie zajęć jest ważną składową jego oceny półrocznej i rocznej.

 

  1. Wprzypadku klasyfikacji zdalnej, obowiązują te same przepisy prawa, co w przypadku klasyfikacji przeprowadzanej na terenie szkoły.

 

&5

Sposoby kontaktu wychowawcy i nauczycieli  z rodzicami i uczniami podczas ZN

  1. W nauczaniu zdalnym, komunikacja pomiędzy uczniami, rodzicami a wychowawcą, nauczycielami i DyrektoremSzkoły odbywa się przy użyciu dziennika elektronicznego Librus oraz platformy Ms Teams. Uczniowie zobowiązani są do regularnego odczytywania wiadomości od w/w pracowników Szkoły zamieszczanych na tych platformach.

 

  1. Wychowawcy w czasie trwania trybu zdalnego są zobowiązani do utrzymywania stałego kontaktu z rodzicami. Na bieżąco przekazują rodzicom wiadomości dotyczące procesu nauczania, oraz inne istotne sprawy związane z uczniem.

 

  1. Podstawowym kanałem informacyjnym wychowawcy z rodzicami jest dziennik elektroniczny Librus lub kanał na platformie Teams; w wyjątkowych przypadkach - inny sposób uzgodniony bezpośrednio z rodzicem. W razie potrzeby, wychowawca może również zorganizować spotkanie z rodzicami on-line na platformie Ms Teams.

 

  1. Rodzice mogą wysyłać informacje, zapytania, itp. do wychowawcy, dyrektora szkoły lub nauczycieli przez dziennik Librus, a pracownicy odpowiadają na maile po zapoznaniu się - tak szybko jak jest to możliwe.
  2. Rodzice uczniów mają możliwość kontaktu z wychowawcą lub nauczycielami przedmiotówprzez Teams w środy,w godz. 17.00 - 18.00 - po wcześniejszym (min. dzień wcześniej) zgłoszeniu nauczycielowi chęci spotkania i uzgodnieniu kanału komunikacji na Teams.
  3. Rodzice są zobowiązani do ścisłej współpracy z wychowawcą, nauczycielami i dyrektorem szkoły oraz do systematycznego monitorowania informacji przekazywanych przez dziennik elektroniczny (Ogłoszenia, Wiadomości, Kalendarz).

 

&6

Zasady dotyczące organizacji kształcenia specjalnego, zajęć z zakresu pomocy psychologiczno- pedagogicznej i innych zajęć pozalekcyjnych

 

  1. Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz rewalidacyjne są realizowane zgodnie z tygodniowym przydziałem zajęć.
  2. Począwszy od dnia 4 maja 2021, zajęcia wymienione w pkt 1 prowadzone są na terenie szkoły dla uczniów uczących się stacjonarnie przy zachowaniem ograniczeń, zakazów i nakazów przeciwepidemicznych.  Z uczniami uczącymi się zdalnie, zajęcia te prowadzone są z wykorzystaniem platformy edukacyjnej Ms Teams.
  3. Dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego możliwe jest organizowanie zajęć na terenie szkoły z zachowaniem reżimu sanitarnego – na wniosek rodziców do dyrektora szkoły.
  4. Nauczyciele świadczą także bieżącą pomoc psychologiczno-pedagogiczną podczas zajęć stacjonarnych i zdalnych – zgodnie z dostosowanymi wymaganiami edukacyjnymi.
  5. Zgodnie z dotychczasowym planem, prowadzone są także stacjonarnie lub zdalnie, zajęcia kół zainteresowań rozwijające kreatywność i samodzielność uczniów.
  6. W miarę możliwości, zajęcia pozalekcyjne organizuje się w małych grupach, zwłaszcza, gdy uczęszczają na nie uczniowie z różnych klas.
  7. Począwszy dnia 4 maja 2021, pedagog szkolny dostępny jest dla uczniów i rodziców na terenie szkoły lub na platformie Teams. Wprzypadku chęciodbycia konsultacji, uzyskania porady lub pomocy przez rodzica/rodziców wskazane jest telefonicznykontakt w celu umówienia terminui formy spotkania.

 

&7

Zasady dotyczące organizacji pracy świetlicy i biblioteki szkolnej

  1. Świetlica szkolna pracuje w dotychczasowych godzinach pracy, tj. od 7.00 - 16.00.

 

  1. Zasady organizacji pracy świetlicy szkolnej reguluje zaktualizowany Regulamin pracy świetlicy szkolnej w Szkole Podstawowej nr 18 w Jaworzniew warunkach zagrożenia epidemią Covid-19 – aktualizacja od 4 maja 2021r. - Załącznik nr 2.

 

  1. Zasady organizacji pracy biblioteki szkolnej reguluje zaktualizowany Regulamin pracy biblioteki szkolnej w Szkole Podstawowej nr 18 w Jaworzniew warunkach zagrożenia epidemią Covid-19 – aktualizacja od 4 maja 2021r. - Załącznik nr 3.

 

&8

 

 Zapewnienie warunków do prowadzenia zajęć przez nauczycieli

 

  1. Począwszy od dnia 4 maja 2021, nauczyciele klas I-III prowadzą nauczanie stacjonarne - na terenie szkoły.
  2. Od dnia 17 maja 2021, również nauczyciele klas IV-VIII będą prowadzić nauczanie na terenie szkoły ze względu na wprowadzenie nauczania hybrydowego na II etapie dedukacyjnym.
  3. W trakcie nauczania zdalnego i stacjonarnego, nauczyciele ponoszą odpowiedzialność za bezpieczeństwo danych osobowych uczniów, rodziców, innych nauczycieli oraz pracowników szkoły, które gromadzą i są zobowiązani do przestrzegania procedur określonych w polityce ochrony danych osobowych.
  4. Począwszy od dnia 4 maja 2021, nauczyciele świetlicy, pedagog szkolny, nauczyciel bibliotekarz, nauczyciel wspomagający kształcenie świadczą pracę na terenie szkoły dla klas I-III lub/i zdalnie – dla klas IV-VIII nauczanych hybrydowo.

 

&9

 

 Zapewnienie  ósmoklasistom  jak najlepszych warunków

przygotowania się do egzaminu

 

  1. W okresie nauczania hybrydowego, w dniach od 17 maja do 21 maja 2021 poprzedzających egzamin ósmoklasisty, Dyrektor Szkoły uczniom klas ósmych w pierwszym rzędzie zorganizuje nauczanie na terenie szkoły w bezpośrednim kontakcie z nauczycielami.

 

  1. Szkoła umożliwia ósmoklasistom także organizację w bezpiecznych warunkach sanitarnych, stacjonarnych konsultacji indywidualnych lubgrupowych z nauczycielami przedmiotów egzaminacyjnych – po odbytych zajęciach obowiązkowych i po wcześniejszym  uzgodnieniu z nauczycielem  terminu spotkania.

 

&10

Dokumentowanie zajęć

Wszystkie działania podejmowane w ramach czasu pracy zdalnej i stacjonarnej, podlegają dokumentowaniuprzez nauczycieli w dzienniku Librus lub w dziennikach zajęć pozalekcyjnych.

                                                                  

&11

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 4 maja2021 r. Traci ważność poprzednie zarządzenie Dyrektora Szkoły z  dnia 19 marca 2021 r.

            Dyrektor Szkoły, mgr Anna Hassa