ZARZĄDZENIE DYREKTORA nr 5/2021/2022
ZARZĄDZENIE nr 5/2021/2022
Dyrektora Szkoły Podstawowej nr 18 w Jaworznie
z dnia 17 grudnia 2021 r.
w sprawie zasad regulujących sposób i tryb realizacji zadań szkoły
począwszy od 20 grudnia 2021 r.
Na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 13 marca 2021r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. z 2021r. poz. 2301), Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 18 w Jaworznie, wprowadza zzasady regulujące sposób i tryb realizacji zadań szkoły od 20 grudnia 2021 do 9 stycznia 2022:
§ 1
Zasady ogólne
-
Nauka dla uczniów klas I-III i IV-VIII odbywać się będzie w systemie zdalnym, z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, w ramach dotychczasowego tygodniowego harmonogramu zajęć.
-
W systemie zdalnym obowiązuje ta sama co dotychczas kolejność i czas rozpoczęcia zajęć, a przerwy będą mieć miejsce po każdej lekcji.
-
Jeśli pracujący rodzic nie jest w stanie zapewnić w domu swojemu dziecku/dzieciom z klas I-III opieki lub/i nauczania zdalnego – powinien złożyć do dyrektora szkoły wniosek o zorganizowanie opieki i nauczania zdalnego na terenie szkoły.
-
W dniach 20-22.12.2021 prowadzone będą jeszcze na terenie szkoły zajęcia wspierające dla wcześniej ustalonych grup z klas IV-VIII – po umówieniu godziny zajęć z nauczycielem prowadzącym.
§ 2
Technologie informacyjno-komunikacyjne wykorzystywane do realizacji zajęć
i organizacja zajęć w ramach nauczania zdalnego
-
Kształcenie zdalne nauczyciele realizują z wykorzystaniem narzędzi, metod i technik kształcenia na odległość:
-
platformy edukacyjnej Office 365 i dostępnych tam aplikacji, zwłaszcza aplikacji MS Teams umożliwiającej prowadzenie wideolekcji;
-
narzędzi dziennika elektronicznego Librus;
-
innych materiałów przygotowanych bądź wskazanych przez nauczyciela;
-
możliwych do wykorzystania w kształceniu na odległość metod nauczania, w tym metody projektu i innych metod aktywizujących, elementów odwróconej lekcji, itd.;
-
zaangażowania uczniów – ukierunkowanego przez nauczyciela, potwierdzającego udział w lekcji i zapoznanie się ze wskazanym materiałem, dającego podstawę do oceny ich pracy.
-
Na każdą 45-minutową lekcję z przedmiotu prowadzoną w systemie zdalnym składają się zajęcia on-line w czasie rzeczywistym (tzw. wideolekcje) oraz praca samodzielna ucznia w czasie rzeczywistym lub odroczonym.
-
Za organizację lekcji odpowiedzialny jest nauczyciel, który decyduje o czasie trwania w/w wideolekcji mając na uwadze bezpieczeństwo i higienę pracy na komputerze.
-
W miarę możliwości lekcje w ramach nauczania zdalnego organizowane będą tak, żeby uczniowie mogli wcześniej przygotować się do odpowiedzi realizując zadaną część materiału i wypowiedzieć się w czasie zajęć. Nauczyciel może podzielić pracę pomiędzy mniejsze zespoły i następnie weryfikować sposób opracowania materiału (tego rodzaju aktywność może podlegać ocenie).
-
Przestrzega się zasad bezpiecznego i kulturalnego udziału w wideolekcjach na platformie Ms Teams, m.in.:
-
wyłącznie nauczyciel jest organizatorem zajęć, który decyduje o udziale w wideolekcji/ spotkaniu wybranych osób, stąd niemożliwe jest dołączanie do spotkania innych osób bez wiedzy i zgody nauczyciela, blokowanie czy usuwanie uczestników spotkania, emitowanie niepożądanych materiałów, itp.;
-
niedostępne są opcje wstawiania gifów, nagrywania zajęć czy robienia zdjęć przez uczniów - bez zgody nauczyciela;
-
uczeń nie możliwości modyfikowania, tj. usuwania, wprowadzania zmian, itp. w wiadomościach już zapisanych, np. na czacie, w nazwach kanałów (przedmiotów);
-
uczniowie powinni posiadać kamerki internetowe, które włączają podczas spotkania on-line oraz mikrofony, które włączają tylko na prośbę nauczyciela.
UWAGA: W czasie odpowiedzi ustnej czy sprawdzianu uczeń może zostać poproszony przez nauczyciela o udostępnienie ekranu swojego komputera w całości, aby było widać, np. czy nie korzysta z innych otwartych aplikacji, pomocy osób trzecich, itp.
-
W czasie lekcji zdalnej uczeń ma obowiązek posiadania podręczników, zeszytu oraz innych wymaganych przyborów i materiałów. Przygotowanie do zajęć może podlegać sprawdzeniu i skutkować uwagą z zachowania, a nawet oceną niedostateczną, jeśli zadanie w zeszycie przedmiotowym lub zeszycie ćwiczeń podlegało ocenie.
-
Nauczyciele umieszczają materiały do lekcji, zadania domowe, zadania dodatkowe, itp. na platformie Teams (szczegóły uzgodni z uczniami każdy nauczyciel przedmiotu).
UWAGA: W okresie testowania platformy Teams (1-2 tygodnie) możliwe jest również przekazywanie w/w materiałów czy informacji przez dziennik Librus.
-
W czasie zajęć on-line uczeń koncentruje się na tym, co dzieje się na zajęciach. Jest zobowiązany do kulturalnego zachowania się w stosunku do nauczyciela, jak również koleżanek i kolegów.
-
Nauczyciele przedmiotów zapewniają uczniom raz w tygodniu możliwość zdalnych konsultacji przedmiotowych zgodnie ze zgłaszanymi potrzebami uczniów, w godzinach podanych przez nauczyciela przedmiotu.
-
Dla uczniów klas ósmych można nadal organizować konsultacje indywidualne bądź w małych grupach na terenie szkoły – z zachowaniem reżimu sanitarnego. (Uczeń zobowiązany jest powiadomić nauczyciela przedmiotu, minimum dzień wcześniej, o chęci przybycia na konsultacje. Nauczyciel zawiadamia rano szkołę o potrzebie przygotowania pomieszczenia na konsultacje oraz odnotowuje datę, czas trwania oraz ilość i nazwiska uczniów korzystających z zajęć. Uczniowie również mają obowiązek przestrzegania obostrzeń sanitarnych, zwłaszcza: brak objawów chorobowych, maseczka.)
§ 3
Kontrola frekwencji podczas zdalnego nauczania (ZN)
-
Obecność uczniów na zajęciach on-line, podobnie jak na zajęciach stacjonarnych w szkole, jest obowiązkowa i podlega kontroli w czasie rzeczywistym. Nauczyciel ma prawo do kontroli obecności w dowolnym momencie zajęć.
-
W przypadku konieczności opuszczenia lekcji na krótki moment, uczeń zgłasza ten fakt nauczycielowi.
-
Stwierdzenie nieobecności ucznia na lekcji on-line lub jej części skutkuje wpisaniem mu nieobecności na tej lekcji do dziennika elektronicznego.
-
Rodzic ucznia zobowiązany jest do usprawiedliwienia każdej nieobecności dziecka na lekcji – należy w okresie do 3 dni od dnia powrotu dziecka do szkoły przesłać usprawiedliwienie do wychowawcy klasy - jak w przypadku nieobecności w szkole. Uczeń zobowiązany jest do uzupełnienia materiału oraz do wykonania zadania domowego z lekcji, na których był nieobecny.
-
O ewentualnych problemach z zalogowaniem się na platformie, skutkujących nieobecnością na lekcji on-line, uczeń każdorazowo powinien powiadomić nauczyciela prowadzącego lekcję i wychowawcę klasy, a następnie potwierdzić zapoznanie się z materiałem na lekcji w sposób wskazany przez nauczyciela, np. poprzez odesłanie wykonanych zadań.
-
O poważnych problemach technicznych związanych z dostępnością Internetu czy brakiem sprawnego sprzętu - rodzic ucznia powinien w trybie pilnym poinformować wychowawcę klasy ze względu na konieczność zorganizowania zajęć zdalnych dla ucznia w inny sposób, np. na terenie szkoły lub wypożyczenia sprzętu (w miarę możliwości technicznych).
§ 4
Ocenianie podczas nauczania zdalnego (ZN)
-
Nauczyciel zobowiązany jest do monitorowania i oceniania postępów w nauce ucznia oraz przekazywania uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych zgodnie z zapisami zawartymi w Statucie szkoły, wymaganiach edukacyjnych i umowie przedmiotowej - z uwzględnieniem specyfiki kształcenia na odległość.
-
W okresie nauczania zdalnego obowiązują zasady wewnątrzszkolnego oceniania (WZO) zawarte w Statucie Szkoły i dookreślone w Przedmiotowych Zasadach Oceniania (PZO). Jeśli zachodzi taka potrzeba, w/w zasady mogą być zmodyfikowane na okoliczność nauczania zdalnego.
-
Oprócz tradycyjnych form podlegających ocenianiu dopuszcza się także formy właściwe dla rzeczywistości on-line, takie jak np.:
-
sprawdziany, kartkówki, testy, quizy online,
-
odpowiedzi ustne online,
-
zadania projekty, prezentacje multimedialne wykonane samodzielnie w domu,
-
udział w dyskusjach online,
-
zdjęcia wykonanych przez siebie prac np. manualnych, modeli, projektów itp.,
-
efekty pracy na różnych portalach społecznościowych pod kierunkiem nauczyciela,
-
prowadzenie bloga przedmiotowego,
-
udział w szkoleniach, konkursach on-line potwierdzony stosownym certyfikatem.
-
Wszelkie prace pisemne, które wymagają korekty i pisemnego komentarza nauczyciela, powinny być przesyłane przez uczniów w postaci plików edytowalnych (docx, doc, odt) chyba, że Prowadzący zajęcia zdecyduje inaczej.
-
Nie każda przesłana praca pisemna musi podlegać ocenie. Nauczyciel nie ma też obowiązku każdorazowego potwierdzenia odbioru pracy.
-
Zaangażowanie ucznia podczas zajęć on-line jest obowiązkowe i może podlegać ocenie zarówno w obszarze wiedzy (aktywność, praca podczas zajęć), jak i zachowania.
-
Aktywność ucznia w czasie zajęć jest ważną składową jego oceny półrocznej i rocznej.
-
W przypadku klasyfikacji zdalnej, obowiązują te same przepisy prawa, co w przypadku klasyfikacji przeprowadzanej na terenie szkoły.
§ 5
Sposoby kontaktu wychowawcy i nauczycieli z rodzicami i uczniami podczas ZN
-
W sytuacji nauczania zdalnego oficjalna komunikacja pomiędzy uczniami i rodzicami a wychowawcą, nauczycielami i Dyrektorem Szkoły odbywa się przy użyciu dziennika elektronicznego Librus oraz platformy Ms Teams. Uczniowie zobowiązani są do regularnego odczytywania wiadomości od w/w pracowników Szkoły zamieszczanych na tych platformach.
-
Wychowawcy w czasie trwania trybu zdalnego są zobowiązani do utrzymywania stałego kontaktu z rodzicami. Na bieżąco przekazują rodzicom wiadomości dotyczące procesu nauczania, oraz inne istotne sprawy związane z uczniem.
-
Podstawowym kanałem informacyjnym wychowawcy z rodzicami jest dziennik elektroniczny Librus (jak wyżej) lub kanał na platformie Teams; w wyjątkowych przypadkach - inny sposób uzgodniony bezpośrednio z rodzicem. W razie potrzeby, wychowawca może również zorganizować spotkanie z rodzicami on-line na platformie Ms Teams.
-
Rodzice mogą wysyłać informacje, zapytania, itp. do wychowawcy, dyrektora szkoły lub nauczycieli przez dziennik Librus, a pracownicy szkoły odpowiadają na maile po zapoznaniu się - tak szybko jak jest to możliwe.
-
Rodzice uczniów mają możliwość kontaktu z wychowawcą lub nauczycielami przedmiotów przez Teams - po wcześniejszym (min. dzień wcześniej) zgłoszeniu nauczycielowi przez Librus chęci spotkania i uzgodnieniu kanału komunikacji na Teams.
-
Rodzice są zobowiązani do ścisłej współpracy z wychowawcą, nauczycielami i dyrektorem szkoły oraz do systematycznego monitorowania informacji przekazywanych przez dziennik elektroniczny (Ogłoszenia, Wiadomości, Kalendarz).
§ 6
Zasady dotyczące organizacji kształcenia specjalnego, zajęć z zakresu pomocy psychologiczno- pedagogicznej i kół zainteresowań
-
Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz rewalidacyjne są realizowane zgodnie z tygodniowym przydziałem zajęć.
-
Nauczyciele realizujący zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej i zajęcia rewalidacyjne w klasach I-III oraz IV-VIII, prowadzą je z wykorzystaniem platformy Ms Teams; przygotowują materiały i zamieszczają je na w/w platformie edukacyjnej na zasadach ogólnych.
-
Dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego można organizować zajęcia na terenie szkoły z zachowaniem reżimu sanitarnego – na wniosek rodziców do dyrektora szkoły.
-
Wszyscy nauczyciele świadczą także uczniom bieżącą pomoc psychologiczno-pedagogiczną podczas zajęć – zgodnie z dostosowanymi wymaganiami edukacyjnymi.
-
Regularnie, zgodnie z dotychczasowym planem, prowadzone są także w formie zdalnej zajęcia kół zainteresowań rozwijające kreatywność i samodzielność uczniów.
-
Pedagog szkolny dostępny jest dla uczniów i rodziców na Teams w celu konsultacji, udzielania porad, pomocy i informacji w godzinach podanych w Harmonogramie dostępności pedagoga szkolnego na Teams w okresie pracy zdalnej - Załącznik nr 1. Ponadto, pedagog szkolny prowadzi zajęcia on-line z uczniami według wcześniej ustalonego planu oraz zajęcia profilaktyczno-wychowawcze we współpracy z wychowawcami klas i nauczycielami.
§ 7
Zasady dotyczące organizacji pracy świetlicy i biblioteki szkolnej
-
Świetlica szkolna proponuje chętnym uczniom zajęcia, gry, zabawy, konkursy, itp. w formie zdalnej oraz służy pomocą w odrabianiu zadań, w szczególności uczniom objętym kształceniem specjalnym - w sytuacji zgłoszenia takiej potrzeby do wychowawcy świetlicy przez ucznia lub rodzica. Harmonogram dostępności wychowawców świetlicy na Teams w okresie pracy zdalnej - Załącznik nr 2.
2. Świetlica prowadzi stacjonarnie działalność opiekuńczą dla dzieci klas I-III– na wniosek rodziców do dyrektora szkoły o objęcie dziecka taką opieką. Podczas pobytu na świetlicy dzieci realizują zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
-
Wychowawcy świetlicy mogą również nadzorować pracę zdalną uczniów, którzy realizują ją w szkole ze względu na niepełnosprawność lub z powodu braku w domu warunków do nauki zdalnej.
-
Zasady organizacji pracy świetlicy szkolnej (w sytuacji obecności uczniów rodziców uprawnionych – patrz: ust. 1a powyżej) reguluje Regulamin pracy świetlicy szkolnej w Szkole Podstawowej nr 18 w Jaworznie w warunkach zagrożenia epidemią Covid-19 - Załącznik nr 3.
-
Zasady organizacji pracy biblioteki szkolnej reguluje Regulamin pracy biblioteki szkolnej w Szkole Podstawowej nr 18 w Jaworznie w warunkach zagrożenia epidemią Covid-19 - Załącznik nr 4.
§ 8
Zapewnienie warunków do prowadzenia zajęć przez nauczycieli
-
Nauczyciele klas IV-VIII mogą prowadzić zdalne nauczanie na terenie szkoły, jeżeli w miejscu zamieszkania występują przeszkody organizacyjne uniemożliwiające prowadzenie efektywnego nauczania zdalnego.
-
Nauczyciele prowadzą zdalne nauczanie ze swoich domów, jeśli posiadają sprzęt i odpowiednie warunki, umożliwiającego jego bezpieczną realizację, co potwierdzają na piśmie składając u Dyrektora Szkoły Oświadczenie nauczyciela.
-
W przypadku, gdy nauczyciel nie dysponuje odpowiednim sprzętem lub warunkami domowymi, niezwłocznie informuje o tym fakcie dyrektora szkoły, który zapewnia sprzęt służbowy do prowadzenia zajęć na terenie szkoły lub w ramach możliwości - udostępni sprzęt służbowy do użytkowania w warunkach domowych.
-
W trakcie nauczania zdalnego, nauczyciele ponoszą odpowiedzialność za bezpieczeństwo danych osobowych uczniów, rodziców, innych nauczycieli oraz pracowników szkoły, które gromadzą i są zobowiązani do przestrzegania procedur określonych w polityce ochrony danych osobowych.
§ 9
Zapewnienie ósmoklasistom jak najlepszych warunków
przygotowania się do egzaminu
-
Dyrektor Szkoły umożliwia ósmoklasistom w razie potrzeby konsultacje indywidualne lub w małych grupach, zdalne lub na terenie szkoły, z nauczycielami prowadzącymi zajęcia edukacyjne z przedmiotów egzaminacyjnych - po wcześniejszym uzgodnieniu z nauczycielem czasu i miejsca spotkania.
§ 10
Prowadzenie dokumentacji nauczania
-
Wszystkie działania podejmowane w ramach czasu pracy stosownie do stanowiska są dokumentowane w dzienniku Librus lub dziennikach zajęć pozalekcyjnych (np. zajęcoa wspierające).
§ 11
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 17 grudnia 2021 r.
Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 18 w Jaworznie,
mgr Anna Hassa